Corona: FA og Finansforbundet indgår særaftale

Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet har indgået en særlig coronaaftale, der sikrer virksomheder og medarbejdere ekstra fleksibilitet. Aftalen omfatter 42.000 finansansatte og 120 virksomheder.

17. nov. 2021

Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet har indgået en corona-særaftale, der sikrer fleksibiliteten for de medarbejdere, der grundet myndighedernes anbefalinger enten ikke har mulighed for at møde op på arbejdspladsen eller ikke kan arbejde indenfor normal arbejdstid.

”Covid-19-smitten er desværre på fremmarch i samfundet, og vi ved ikke, hvordan smittespredningen udvikler sig de kommende måneder. Det er en situation, som Finansforbundet og vi er helt enige om kalder på handling. Derfor har vi indgået særaftalen, som giver virksomheder og medarbejdere langt mere fleksibilitet til at håndtere situationen lokalt,” siger Nicole Offendal, adm. direktør i FA.

Aftalen, der omfatter ca. 42.000 finansansatte og 120 virksomheder, kommer i kølvandet på, at et bredt politisk flertal i Folketinget har tilkendegivet, at arbejdsgivere skal have mulighed for at kræve negativ test og/eller stille krav om gyldigt coronapas hos medarbejdere, der møder fysisk op på arbejdspladsen.

Det forventes, at Folketinget gør den politiske aftale til lov i løbet af denne uge. Særaftalen mellem FA og Finansforbundet træder først i kraft, når dette sker.

”Med det stigende antal tilfælde af corona vi har set på det seneste, er det nødvendigt, at vi alle tager ansvar og udviser samfundssind. Det har været vigtigt for os at sikre fuld løn og fleksibilitet til de grupper af medarbejdere, der af den ene eller anden grund ikke kan møde op på arbejdspladsen. Det kan fx være forældre til børn, der er sendt hjem fra skole eller institution på grund af et større corona-udbrud, eller nærkontakter til smittede, der er tvunget til at gå i isolation uden selv at være syge,” siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Konkret indebærer aftalen, at:

• Medarbejdere, der som følge af myndighedernes corona-anbefalinger ikke har mulighed for at arbejde den gældende arbejdstid, vil ikke blive trukket i løn. Det gælder fx ifm. reducerede børnepasningsmuligheder.
  • Rammeaftalen om distancearbejde suspenderes, men indgåede lokalaftaler om hjemmearbejde løber videre.
  • En række arbejdstidsbestemmelser fraviges, bl.a. i de tilfælde, hvor en medarbejder som følge af myndighedernes anbefalinger ikke har mulighed for at møde ind på arbejdspladsen.

Aftalen løber, så længe covid-19 karakteriseres som en samfundskritisk sygdom.

Opdateret d. 25. november efter vedtagelse af 'Lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere forevisning af coronapas, test for covid-19 m.v.' i Folketinget:

Aftalen mellem Finansforbundet og FA i sin helhed

Særligt for assurandører

Lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge lønmodtagere forevisning af
coronapas, test for covid-19 m.v.