Banksamarbejder udløser flere assurandørjob

Købstædernes Forsikring har ansat 35 nye medarbejdere på grund af selskabets samarbejde med Jyske Bank. Codan og Topdanmark oplever også øget beskæftigelse af bankassurandører, hvilket assurandørforeningernes formænd hilser velkomment.

10. aug. 2021

En lang række partnerskaber mellem banker og forsikringsselskaber, hvor bankkunder kan få adgang til rabatter på forsikringer, er blevet etableret i de senere år. Forsikringsselskaberne har ansat snesevis af bankassurandører, som på skift er placeret i pengeinstitutternes filialer og får især privatkunder men også i øget grad erhvervskunder serveret på et sølvfad.

”For nylig har vi ansat 35 nye medarbejdere som følge af vores samarbejde med Jyske Bank”, siger Michael K. Larsson, formand for Assurandørforeningen af 1906 i Købstædernes Forsikring

”Det er fedt, at der oprettes så mange nye stillinger og et udtryk for, at selskabet er inde i en vækstperiode. De seneste fem år er det virkelig gået stærkt. Samtidig er det positivt, at Købstædernes Forsikring og andre selskaber ansætter nye assurandører på gode vilkår i en tid, hvor brugen af agenter desværre vinder frem”, mener Michael K. Larsson.

Ole Lomholt Mortensen, formand for Assurandørforeningen i Topdanmark, oplevede, at Topdanmark sagde farvel til 10 bankassurandører, da samarbejdet med Danske Bank ophørte for et par år siden.

”Nu samarbejder vi med Nordea, og antallet af bankassurandører er vokset, så vi nu har flere, end da vi samarbejdede med Danske Bank. Det giver en god omsætning”, siger Ole Lomholt Mortensen og fortsætter:

”Jeg er overbevist om, at beskæftigelsen totalt set vil blive øget for assurandører på grund af det tætte samarbejde, der er mellem forsikringsselskaber og pengeinstitutter. Det er muligt, at bankassurandører også vil vinde frem på erhvervsområdet. Det er der så småt tegn til allerede nu”.

En fordel for begge parter

Jørgen Lykke, der er formand for Assurandørforeningen i Codan, oplever også, at antallet af bankassurandører vinder frem.

”Bankassurandører er en ny rejse, vi er på, og vi satser voldsomt på det. Der blive spået om, at en stor del af privatområdet inden for en årrække vil være bankassurandører”, siger Jørgen Lykke med henvisning til Codans samarbejde med Nykredit, Spar Nord og Lokale Pengeinstitutter.

Alm. Brand indgik tidligere på året et samarbejde med Sydbank som følge af bankens køb af Alm. Brand Bank, hvilket udløste ansættelse af 18 nye bankassurandører.

”Partnerskaberne er en kæmpe fordel for både banker og forsikringsselskaber. Det er mit bud, at antallet af assurandører fremover vil øges på grund af samarbejdet med bankerne”, siger Jørgen Lykke.

Partnerskaber med banker

Tryg - Danske Bank