Alle sejl sættes for at få ledige over 50 år i job

Betalt opkvalificering, workshops, netværksmøder, vikarbureauer og personlig karriererådgiver er blandt redskaberne i et nyt projekt, hvor Finansforbundet og FTFA samarbejder for at få ledige +50 år i job. ”Det er svært at lande et nyt job, når man som finansansat har rundet 50 år og er ramt af ledighed”, siger Steen Lund Olsen, formand for FTFa og næstformand i Finansforbundet.

21. dec. 2021
2 min

Mange i finanssektoren oplever, at deres job forsvinder på grund af teknologien og de stadige effektiviseringer – Og pludselig står de efter rigtigt mange år i samme job på et jobmarked, de slet ikke kender. Uvante med at søge job, rådvilde omkring jobmuligheder og blinde på egne kompetencer. En situation, der som tiden går udfordrer selvtilliden, især hvis de er +50 år, hvor de alt for ofte oplever at blive sorteret fra alene på grund af alder.

Det har fået Finansforbundet i samarbejde FTFa til at strikke et helt nyt projekt sammen, hvor alle redskaber tages i brug for deltagerne i op til 26 uger. En håndholdt indsats med netværksmøder, workshops, personlig karriererådgiver, vikarbureauer, betalt opkvalificering og adgang til FTFa’s virksomhedsnetværk, hvor konkrete job slås op.

”Vi kan se, at det er svært at lande et nyt job, når man som finansansat har rundet 50 år og er ramt af ledighed. Derfor gennemfører vi nu en intensiv, jobrettet indsat over for 300 ledige finansfolk, som er over 50 år og er langtidsledige eller er i fare for at blive det. Ambitionen er, at vi får deltagerne i projektet i ordinære job eller private løntilskudsansættelser”, siger Steen Lund Olsen, formand for FTFa og næstformand i Finansforbundet.

Forløbene starter i uge tre i både Øst- og Vestdanmark og forhåndsinteressen er stor. På de to intromøder i sidste uge deltog mere end 100 ledige +50 år.

”Vi sætter vi nu alle sejl med hele paletten af redskaber, hvor deltagerne både kan blive opkvalificeret, får skabt netværk og via personlig sparring bliver mere bevidste omkring deres egne styrker og kompetencer, så de kan sætte sig selv i spil på en bedre måde”, fortæller arbejdsmarkedskonsulent i Finansforbundet Steen Jensen, der forventer, at det vil føre til, at rigtig mange kommer i job, når fokus fjernes fra alder.

Formet efter deltagernes behov

Projekt der er døbt ”Udsyn og ambition” er støttet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering med 2,025 millioner kroner, og løber frem til september 2023. De op til 26 ugers forløb, der stopper når den ledige har fået job vil typisk foregå med en mødedag om ugen, enten fysisk eller online. Selve indholdet bliver langt hen ad vejen sammensat efter deltagernes egne ønsker og behov. Det kan være emner med alt lige fra: Kompetenceudvikling, det usynlige jobmarked, myter og fordomme, kommunikere klart og personligt, sundhed, fastholdelse af motivation til indre ro og mindfulness.

”Deltagerne kender bedst deres egne behov, så meget er åbent. Men vi går overordnet efter at give deltagerne nogle handlemuligheder og mod på at komme videre. De skal stikke ud og ikke bare være endnu en ansøgning i bunken. Men det forudsætter så også at de deltager aktivt og er motiveret”, fortæller Hanne Skjoldborg, der er karriererådgiver i FTFa.

Forløbet som gerne skulle sikre deltagerne en kortere vej til jobbet, har endnu nogle ledige pladser. Hvis du er interesseret så skynd dig at sende en mail til: udsynambition@ftfa.dk.