50 års jubilarer hyldet af Finansforbundet

”For mig har det altid været en selvfølge at være medlem”, siger Majbritt Petersen, der meldte sig ind i Finansforbundet i 1971, da hun begyndte som bankelev i den daværende Sjællandske Bank, der siden blev til Danske Bank. En snes 50 års jubilarer blev forleden hyldet i Finansforbundet i København.

14. dec. 2021

1971 var året, hvor Gasolin udgav sin første LP (Gas 1), og hvor advokaten Mogens Glistrup tiltrak sig opmærksomhed ved at fremvise en selvangivelse med en trækprocent på 0. Det var også året, hvor Majbritt Petersen begyndte som bankelev i den daværende Sjællandske Bank og derfor meldte sig ind i DBL (der siden blev til Finansforbundet).
I år er det 50 år siden, og derfor blev hun og 19 andre 50 års jubilarer hyldet ved en sammenkomst i Finansforbundet forleden.

”For mig har det altid været en selvfølge at være medlem af en fagforening på grund af fællesskabet, og så var der nogle gode forsikringer”, fortæller Majbritt Petersen, der bor i Roskilde-området.

En tradition i Finansforbundet

Via fusioner blev Sjællandske Bank en del af Danske Bank og Majbritt nåede i sin karriere blandt andet at arbejde som bankassistent, kasserer og i den interne revision.
Hun mistede sit job i forbindelse med en prikkerunde, da hun var et godt stykke oppe i 50’erne, og i den forbindelse deltog hun i flere møder og arrangementer i forbundet sammen med andre, der var havnet i samme situation.

Torsdag 9. december var Majbritt og de andre medlemmer, der meldte sig ind i 1971 og stadig er medlem af Finansforbundet, inviteret til frokost og foredrag i forbundshuset på Applebys Plads.

Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen bød velkommen med et oplæg om, hvordan forbundet og sektoren har udviklet sig gennem de seneste 50 år. Derefter underholdt Ole Krohn, erhvervskommentator på TV2, om sine største oplevelser som journalist igennem 35 år – herunder mødet med statsministre og erhvervslivets top – inden deltagerne gik til et veldækket frokostbord.

For Finansforbundet er det en tradition at hylde medlemmer med 50 års medlemskab på bagen i et årligt arrangement. Næste år inviteres de medlemmer, der meldte sig ind i 1972.