2.300 flere danske fintechjob på fem år

Ny rapport fra Industriens Fond kortlægger Copenhagen Fintechs rejse siden 2015, hvor Finansforbundet var med til at etablere organisationen, til i dag, hvor Copenhagen Fintech fremstår som et af Europas førende økosystemer og inkubationsmiljøer for fintech startups.

26. jan. 2021

”I stedet for at fokusere på det, der var ved at forsvinde med hensyn til jobs og vækst, besluttede vi at fokusere helhjertet på at opbygge langsigtede rammebetingelser for en stærk fintech hub i Danmark”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen om tiden forud for etableringen af Copenhagen Fintech.
Sammen med Finans Danmark og Københavns Kommune stod Finansforbundet bag den officielle lancering af Copenhagen Fintech 1. september 2016 men allerede fra december 2015 husede forbundet en række fintech-iværksættere i  overskydende kontorlokaler på Applebys Plads i København.

Kent Petersens udtalelse kan læses i rapporten ”Copenhagen Fintech - vellykket clusterudvikling”, som Industriens Fond har udgivet med det formål, ’at udforske og identificere de nøglefaktorer, der samlet har bidraget til en vellykket udvikling af et startup-drevet fintech cluster i Danmark’, som det hedder i indledningen.
I rapporten fremgår det, at antallet job skabt gennem fintech i Danmark er steget fra 700 i 2015 til 3.000 i 2019. I samme periode er antallet partnerskaber mellem fintech og etablerede virksomheder øget fra 10 til 120. Investeringerne i fintechvirksomheder er vokset eksplosivt fra 95 millioner kroner i 2015 til 3.529 millioner kroner i 2020, fremgår det af rapporten.

National styrkeposition

Copenhagen Fintechs resultater de senere år har medvirket til, at finans og fintech er udpeget som styrkepositioner i regeringens strategi ”Erhvervsfremme i Danmark 2020-2023”.

”Vi har samlet det rigtige team, der evner at hjælpe startups, etablerede virksomheder og investorer på alle tænkelige måder. Alle ansatte i Copenhagen Fintech forstår de målsætninger og udfordringer som virksomhederne står med, og er meget opsatte på at bruge både tid og energi på at støtte virksomhederne, så målene kan nås,” siger Thomas Krogh Jensen, der er CEO for Copenhagen Fintech.

Torsdag 28. januar kl. 15.30 – 17 deltager både han og Finansforbundets formand Kent Petersen, der er næstformand i Copenhagen Fintechs bestyrelse, i et webinar om rapporten, som Industriens Fond arrangerer. Kent Petersen holder et oplæg om Copenhagen Fintechs rejse, mens Thomas Krogh Jensen deltager i en paneldebat.

Læs mere om webinaret og tilmeld dig her.

Læs rapporten ”Copenhagen Fintech - vellykket clusterudvikling”