Vi skal lige fordøje det

Medarbejderne i Alm. Brand Bank skal lige sunde sig ovenpå nyheden om Sydbanks overtagelse af banken, fortæller bankens fællestillidsmand Susanne Larsen. Hun håber, at de positive erfaringer med hjemmearbejde kan mindske afstanden mellem Aabenraa og København og måske redde job.

6. okt. 2020

”Puha, sikke en nyhed. Det er noget, der lige skal fordøjes.”

Sådan var reaktionen hos flere af Alm. Brand Banks 350 medarbejdere, efter Sydbank torsdag meddelte, at de havde købt banken. Købet kom som en stor overraskelse for medarbejderne, fortæller fællestillidsmanden i Alm. Brand Bank, Susanne Larsen, som arbejder i bankens personalebank, og selv måtte knibe et par tårer.

”Når det så er sagt, tror jeg, at vi som Alm. Brand Bank-medarbejdere kan byde ind med mange ting. Vi har alle været og er i en forsikringskoncern, hvilket gør, at vi ved rigtig meget om forsikring og pension, og det ser jeg som en stor styrke i det nye partnerskab”, siger Susanne Larsen, fællestillidsmand i Alm. Brand Bank, til Nyhedsbrevet Finans.

Reaktionerne blandt Sydbanks godt 2.100 medarbejdere var overvejende positive, fortæller Jarl Oxlund, formand for Finansforbundet Sydbank Kreds.

”Vi tænker det er dejligt, at der sker noget nyt og fremadrettet med et nyt strategisk forsikringssamarbejde, hvor vi skal henvise kunder til hinanden. Så den del er blevet taget meget positivt imod. Det er rigtig spændende at få kolleger med flere kompetencer på forsikrings- og pensionsområdet. Men det er også en forandring for os, og der er ingen tvivl om, at der er kolleger, som tænker, hvad betyder det her for mig? Kan jeg risikere at komme i klemme? ”, siger Jarl Oxlund, formand for Finansforbundet Sydbank Kreds, til Nyhedsbrevet Finans.

Optur at komme i en ren bank

Han har positive erfaringer med selv at komme fra en bank ejet af et forsikringsselskab til en rendyrket bank. Tilbage i 1994 skiftede han selv fra Aktivbanken, som dengang var ejet af forsikringsselskabet Topdanmark, til Sydbank, og det var en god rejse, fremhæver han.

”Jeg oplevede det som noget utroligt positivt at komme ind i en bank, hvor hovedfokus var på bank. Det fik mine hænder i vejret, og det betød en meget større arbejdsglæde for mig. Det var min personlige erfaring. Og så skal man huske, at Sydbank har gjort det her mange gange før. Banken er god til at gennemføre den proces, som det er, når to selskaber skal smelte sammen”, siger Jarl Oxlund.

Det er nok uundgåeligt, at sammenlægningen ikke medfører fyringer med to hovedsæder beliggende så langt fra hinanden som Aabenraa og København. Dertil kommer, at Alm. Brand Banks Brørupfilial er den eneste af københavnerbankens 11 filialer, som ikke er i en by, hvor Sydbank er repræsenteret.

Kan coronaen redde arbejdspladser?

Spørgsmålet om filialsammenlægninger var da også et punkt, der fyldte i en af de videokonferencer, medarbejderne efterfølgende havde med Sydbanks administrerende direktør Karen Frøsig. Her var svaret ifølge Susanne Larsen fra Alm. Brand Bank, at Sydbank vælger den filial, som bygningsmæssigt passer bedst.

Når det kommer til stabsfunktionerne, håber fællestillidsmanden fra Alm. Brand Bank, at finanssektorens positive erfaringer med hjemmearbejde under samfundsnedlukningen som følge af COVID-19 måske kan åbne op for muligheden for at arbejde i en stabsfunktion på distancen og måske redde nogle arbejdspladser.

”Coronaen har lært os, at vi kan lave mange ting hjemmefra, og arbejde mange steder fra. Jeg har tit selv kørt til den nærmeste filial fremfor hovedkontoret. Vi er blevet mere mobile i måden vi arbejder på. Dem, som arbejder i backofficefunktioner vil måske også kunne arbejde mange steder fra og ikke nødvendigvis i hovedkontoret” siger Susanne Larsen og fortsætter:

”Så hvis man har nogle kompetencer, man kan byde ind med, og lysten – så kan jeg ikke se, hvorfor der skulle være problemer i at arbejde for hovedkontoret i Aabenraa og bo i København. Så jeg har ja-hatten på. Det tror jeg man er nødt til i de her tider - til at se mulighederne og selv byde ind og til at sige hvad kan jeg bidrage med? Og kan jeg se mig selv i det her? Det er tanker, jeg selv har gjort mig.”

Fakta om de to banker

Fakta om Alm. Brand Bank

Hovedsæde i København

Antal medarbejdere: 350

Antal filialer: 11

Fakta om Sydbank

Hovedsæde i Aabenraa med hvor mange medarbejdere?

Antal medarbejdere: godt 2.100

Antal filialer: 61 i Danmark og 3 i Tyskland