Menu luk

Vi skal blive ved at arbejde med trivsel

For 12 år siden blev Jens Frovin Stampe Dahl tillidsmand i Sparekassen Kronjylland på baggrund af trivselsproblemer. Nu er arbejdspladsen kåret som Europas bedste. Men der er altid plads til forbedringer.

24. sep 2020
3 min
Af Birgitte Aabo
baa@finansforbundet.dk

”Dårlig trivsel kan opstå alle steder. At arbejde med trivsel er ikke et arbejde, man nogensinde bliver færdig med”.

Selv om fællestillidsmand Jens Frovin Stampe Dahl fra Sparekassen Kronjylland sammen med sine kolleger glæder sig stort over den nylige udnævnelse til Europas bedste arbejdsplads, er han også meget opmærksom på, at det ikke må blive en sovepude.

”Selv om vi er kåret til Europas bedste arbejdsplads samlet set, kan der være nogen, som ikke trives – nogle kan fx opleve, at de har svært ved at nå deres arbejde, andre at de ikke har det godt med deres leder. Jeg kan på den ene side have en bekymring for, at man lade være med at sige det højt, hvis man ikke trives – for vi er jo på den bedste arbejdsplads. På den anden side bør det jo også være klart, at bøvl og mistrivsel skal håndteres, så jeg håber, at mine kolleger vil sige til, hvis der er noget vi kan gøre bedre. ”

Sparekassen vandt blandt de deltagende store virksomheder i den konkurrence, som man kan melde sig til, som analysevirksomheden Great Place To Work stå bag. Næsten alle medarbejdere deltog i den tilhørende spørgeundersøgelse, som altså var så positiv, at det blev til en europæisk førsteplads. Men når man dykker ned i svarene, er der oplagte steder, HR og ledelse kan tage fat for at gøre det endnu bedre, vurderer fællestillidsmanden, der understreger, at trivsel er et ledelsesansvar.

Vellykket kulturændring

Netop det at tage fat i trivselsproblemer, når de bliver kendt, er noget af det, han synes, sparekassen er blevet god til. Ganske anderledes stod det til, da han for 12 år siden lod sig vælge som tillidsmand.

”Dengang var der en rigtig dårlig proces ovenpå en trivselsundersøgelse, og jeg følte, at jeg kunne bidrage med at gøre den mere konstruktiv og skabe en bedre dialog. Jeg synes, vi er lykkedes med en positiv kulturændring, der er en gensidig respekt mellem tillidsvalgte og ledelse, selv om vi ikke altid er enige”, siger Jens Frovin Stampe Dahl.

I første omgang var han eneste tillidsmand til omkring 350 ansatte, men hen ad vejen blev tillidsmandsorganisationen opbygget og en personaleforening blev også skabt. I  dag er de 12 tillidsmænd til 750 ansatte, der er geografisk spredt i mange afdelinger.

”Vi har ledelsens forståelse for, at tillidsmænd skal bruge tid til at være tillidsmænd, omkring 150 timer årligt. Som fællestillidsmand bliver jeg selv årligt bedt om at vurdere, hvor meget af min arbejdstid, der skal gå til hvervet, og jeg gætter på op mod en tredjedel. Det slår til, og jeg føler mig ikke presset”.

Fællestillidsmandsjobbet fungerer godt for ham i kombination med jobbet som i sparekassen kommunikationsafdeling.

”Tillidsmandsopgaverne er noget helt anderledes end det daglige arbejde, og jeg synes det er spændende og givende at være del af”.