Regningen for velfærd skal løftes i fællesskab

En særbeskatning af finanssektoren for at finansiere regeringens udspil om tidlig tilbagetrækning er et skred i den måde, man normalt finansierer velfærdstiltag på. Christiansborg overser, at finanssektoren i forvejen bidrager markant til fællesskabet, mener Finansforbundets formand Kent Petersen.

25. aug. 2020

Finansforbundets formand tager skarpt afstand fra S-regeringens forslag, om at finanssektoren fra 2023 årligt skal opkræves 1,5 milliarder kroner i en særskat, som skal være med til at finansiere regeringens planlagte lov om tidlig tilbagetrækning af folk, der har været mindst 42 år på arbejdsmarkedet.

”En særbeskatning af en enkelt sektor er en skred i den måde, man normalt finansierer velfærdstiltag på, hvor vi i fællesskab løfter regningen. Finanssektoren skal naturligvis også bidrage, og det gør den altså også allerede i meget stort omfang”, siger Kent Petersen og fortsætter:

”Nye omkostninger på det niveau, som ligger i særskatten, løber jo nedad og ender et sted, og det kommer altså ikke til at være en gratis omgang. Det kan også komme til at koste vækst og arbejdspladser, og det skal man selvfølgelig have for øje i de forhandlinger, der nu følger politisk”.

Han mener, at regeringen fordrejer virkeligheden af sektoren.

”Billedet af en branche, der skovler penge ind, og som man bare uden videre kan særbeskatte, holder simpelthen ikke, og det er et problem i debatten. Vi bidrager til fællesskabet som sektor, og de ansatte, der får hjulene til at køre rundt, løser hver dag en væsentlig samfundsopgave og skaber værdi for vores kunder. Det perspektiv på finanssektoren mangler lidt på Christiansborg”, siger Kent Petersen’

Skæve perspektiver i nedslidningsdebatten

Finansforbundet vil gerne være med til at drøfte, hvordan problemet med nedslidning på arbejdsmarkedet kan løses. Men perspektiverne er skæve i den nuværende nedslidningsdebat.

”Nedslidning er et problem, som selvfølgelig skal løses, for vi skal som samfund ikke acceptere, at man bliver syg af at passe sit arbejde. Det kan jeg godt forstå, at regeringen vil adressere, men skal vi det til livs, handler det jo om mere end en ret til tidligere tilbagetrækning. Der er brug for at tage fat om roden og årsagerne til, at mennesker bliver nedslidte af deres jobs. Det kræver en langt stærkere og mere samlet indsats for et arbejdsliv, der er holdbart både fysisk og psykisk, og den opgave har vi altså brug for at tage fat på”, siger Kent Petersen.