Pressemeddelelse: Danske Bank-fyringer øger ressourcepres

Som led i Danske Banks besparelsesplaner er 257 medarbejdere på koncernniveau - heraf omkring 150 i Danmark - i dag blevet afskediget. At skille sig af med flere medarbejdere i den nuværende situation nærmer sig det absurde, mener Finansforbundet

26. nov. 2020

Danske Bank proklamerede ved halvårsregnskabsaflæggelsen i sommer en omfattende besparelsesplan i banken. Efter at have lanceret tilbud om frivillige fratrædelser i oktober, som 250 ansatte tog imod, har banken i dag afskediget 257 medarbejdere på koncernniveau - heraf omkring 150 i Danmark.

’Både beslutning og timing er meget vanskelig at forstå. Besparelser i en sektor som den finansielle, hvor der de senere år er skåret voldsomt meget ind til benet, er generelt ikke nogen specielt fornuftig vej frem, og i det konkrete tilfælde nærmer det sig det absurde. Danske Banks medarbejdere har stået i skudlinjen i rigtig mange sager om banken, og det er jo dybt paradoksalt, at man så også vælger at afskedige medarbejdere midt i en helt aktuel sag, hvor problemerne i meget høj grad lader til at have en væsentlig forklaring i ressourcepres’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Det er særligt på retail-området, at de konkrete afskedigelser finder sted.

’Det er på mange måder en dybt trist dag for medarbejderne i Danske Bank, fordi vi skal sige farvel til gode kolleger, der har passet deres arbejde og gjort en forskel for kunderne og banken. I en tid, hvor banken er så ombrust af skandaler og rod, der skal ryddes op i, har vi brug for hænder for at genrejse banken, så jeg havde foretrukket mere langsigtede investeringer i at redde Danske Bank frem for de kortsigtede økonomiske gevinster, der er i at fyre folk. Vi forsøger nu så godt som muligt at tage hånd om medarbejderne – uanset om de skal videre i deres arbejdsliv eller har brug for at tale med nogen om de store forandringer og den usikkerhed, der præger hverdagen i Danske Bank lige nu’, siger Kirsten Ebbe Brich, formand for Finansforbundet i Danske Bank.

Kristian Lind

Politisk kommunikationsansvarlig