PayPal åbner for betaling med kryptovaluta

Betalingsgiganten PayPal vil gøre det muligt at betale for varer og tjenesteydelser med kryptovaluta. Dermed kan eksempelvis den kontroversielle kryptovaluta bitcoin fremover bruges som betalingsmiddel hos over 26 millioner virksomheder verden over.

2. nov. 2020

Kryptovaluta som Bitcoin bliver fortsat holdt ud i strakt arm af mange pengeinstitutter - herhjemme har Nordea ligefrem forbudt sine ansatte at købe kryptovaluta og fik i december endda Arbejdsrettens blåstempling af forbuddet i en sag indbragt af Finansforbundet.

Men i USA lukker en af verdens mest populære betalingstjenester nu døren op på vid gab for de kontroversielle kryptovalutaer. Med myndighedernes velsignelse.

Selskabet PayPal har således fået et såkaldt 'Bitlicense' fra New York State Department of Financial Services, der ifølge en pressemeddelse ønsker "at tilskynde, fremme og hjælpe interesserede institutioner med at have en velreguleret måde at få adgang til New Yorks markedsplads for virtuel valuta på en måde, der både er rettidig og beskytter New Yorks forbrugere".

Det bliver i første omgang PayPals amerikanske kunder, der vil kunne købe bitcoin og tre andre udvalgte kryptovalutaer og bruge dem til at betale for alt fra varer til flyrejser.

Interesse drevet af pandemi

PayPal anvendes globalt af 350 millioner brugere til at betale hos 26 millioner tilknyttede onlinebutikker over hele verden. Den populære tjeneste fungerer som mellemmand, der gemmer brugernes betalingsoplysninger, så de kan betale med få klik hos tredjeparter der aldrig får adgang til brugernes kreditkortnumre eller andre betalingsinformationer.

"Migrationen mod digitale betalinger og digitale repræsentationer af aktiver fortsætter med at accelerere, drevet af covid-19-pandemien og den øgede interesse for digitale valutaer hos centralbanker og forbrugere", lyder det fra PayPal.

Veksler automatisk

At investere i Bitcoin er forbundet med stor risiko, da prisen svinger enormt. Derudover er det normalt også forbundet med relativt store transaktionsgebyrer at købe og sælge den kontroversielle kryptovaluta.

Men i en begrænset periode frem til 31. december 2020 vil PayPal ikke opkræve gebyrer for at købe eller sælge kryptovalutaerne bitcoin, bitcoin cash, etherium og litecoin.

Muligheden for at betale med PayPal i onlinebutikker vil blive rullet ud i begyndelsen af 2021, oplyser selskabet i en pressemeddelelse. Rent praktisk vil kunder, der via PayPal betaler for et køb med eksempelvis bitcoin, få beløbet vekslet, så onlinebutikken bliver betalt i euro, dollar eller anden centralbankvaluta afhængigt af hvor den opererer.

"Kryptovaluta bliver simpelthen en anden finansieringskilde inde i den digitale PayPal-pung og øger dermed nytteværdien for indehavere af kryptovaluta", skriver PayPal.

Prisen på bitcoin stiger

Prisen på bitcoin er steget markant siden begyndelsen af året, og nyheden om at man fremover vil kunne betale med kryptovalutaen hos PayPal fik prisen på en bitcoin til at stige med yderlige 8 procent til 13.200 amerikanske dollar ifølge amerikanske medier. Det er dog stadig et stykke fra niveauet i slutningen af 2017, hvor bitcoin blev handlet til 20.000 dollar, hvorefter prisen styrtdykkede.

PayPal har også været involveret i Facebooks planer om at lancere en kryptovaluta kaldet libra, der - akkurat som bitcoin - vil benytte sig af såkaldt blockchain-teknologi til at holde styr på transaktionerne. Men i stærk modsætning til bitcoin, hvis værdi som nævnt svinger som vinden blæser, er det meningen at libraen skal være en såkaldt 'stablecoin', hvis værdi er låst til en eller flere internationale reference-valutaer som den amerikanske dollar.

Efter pres fra myndigheder verden over trak PayPal og flere andre partnere som Visa og Mastercard sig dog fra projektet, som Facebook har udskudt lanceringen af på ubestemt tid.