Nykredit handler på sag om sexisme

To kvindelige ansattes beretning om sexisme i Magasinet Finans satte gang i en advokatundersøgelse og opfølgning. Den pågældende leder har nu forladt Nykredit.

24. nov. 2020

Nykredit handlede hurtigt, da to kvinder fortalte Magasinet Finans – læs artiklen med deres beretning her – at de blev udsat for gentagne sexistiske krænkelser fra en højerestående chef under deres tidligere ansættelse i koncernen.

Nykredit satte straks en advokatundersøgelse i gang for at afdække forløbet, og Trine Ahrenkiel, HR- og kommunikationsdirektør siger nu:

”Jeg vil gerne slå fast: Ingen i Nykredit skal have oplevelser som dem, de to tidligere medarbejdere beskriver, og vi er kede af, at det er sådan, de har oplevet deres ansættelse i Nykredit. Krænkende adfærd er uacceptabelt. Det er noget, som vi tager meget alvorligt, og vi gør alt, hvad vi kan for at sikre, at det ikke finder sted i Nykredit.

Så snart vi blev opmærksomme på de oplevelser, som de to tidligere medarbejdere beskriver, bad vi en ekstern advokat om at undersøge de konkrete forløb til bunds. Vi har også været i konstruktiv dialog med Finansforbundet og drøftet sagen med dem. Det er det eneste rigtige at gøre som ansvarlig virksomhed over for alle involverede.

Vi har fra de eksterne advokater fået en redegørelse for de konkrete forløb, men jeg kan ikke gå ind i indholdet af hensyn til de involverede. Jeg kan dog oplyse, at den pågældende leder er fratrådt sin stilling efter gensidig aftale”.

Vigtigt at nogen står frem

Finansforbundets formand, Kent Petersen har holdt møder om sagen med både Nykredit og Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

”Vi har taget sagen op, fordi den handler om de grundlæggende spilleregler på en arbejdsplads. Derfor er det også vigtigt, at der er nogen, der tør at stå frem, selvom det er en både svær og ulykkelig situation at stå i for den enkelte”.

Han konstaterer, at de seneste måneder desværre har afdækket krænkelser i adskillige brancher.

”Krænkelser er desværre et fænomen, der eksisterer stort set overalt, og selvom udbredelsen ifølge vores egne undersøgelser er ret begrænset i finanssektoren, skal vi naturligvis tage fat om de problemer, der måtte være. Det skal vi selvfølgelig for at beskytte den enkelte, men jo også for at værne om et grundlæggende fællesskab på arbejdspladsen”.

Kent Petersen forklarer i forhold til det konkrete forløb om Nykredit:

”Vi har haft fornuftige drøftelser med både Nykredit og Finanssektorens Arbejdsgiverforening for at håndtere sagen - og det har Nykredit nu også gjort. Det forløb har vi fuld tiltro til, men den principielle sag om sexisme handler ikke om en konkret organisation eller branche. Det vigtige er, at der hos virksomhederne ligger et ansvar for at tage den nødvendige dialog og de nødvendige tiltag for at komme problemerne livs.’

Magasinet Finans udkommer med et stort tema om sexisme på fredag, hvor sagen indgår. Heri er Trine Ahrenkiel også interviewet, men virkeligheden har nu overhalet den artikel, da den højtstående chef altså ikke længere er ansat.