Nye medlemmer strømmer til Finansforbundet

Det seneste år er Finansforbundets medlemstal steget med 2.329. 1. maj 2020 er medlemstallet 56.020 hvilket er det højeste nogensinde. Finansforbundets formand Kent Petersen tilskriver fremgangen den profil og adfærd, forbundet har. Finansforbundets A-kasse oplever også medlemsrekord.

5. maj 2020

Finansforbundet har aldrig haft flere medlemmer siden sin dannelse i 1992 end nu. Per 1. maj 2020 var medlemstallet 56.020, hvilket er 2.329 flere end for et år siden.

Medlemsfremgangen de senere år skyldes især en markant stigning i antallet af studerende. I løbet af det seneste år har godt 1.350 studerende, studentermedhjælpere, elever eller dimittender meldt sig ind i forbundet og øget det samlede antal studentermedlemmer fra 4.884 til 6.227. Coronakrisen kan også være en forklaring på, at det samlede medlemstal topper lige nu. Fra 1. marts til 1. maj har 480 personer i fuldtids- eller deltidsarbejde meldt sig ind i Finansforbundet - – måske fordi flere har behov for den tryghed, det er som finansansat at have en stærk fagforening i ryggen.

Den positive udvikling glæder Finansforbundets formand, Kent Petersen.

"Jeg tror fremgangen skyldes, at Finansforbundet i løbet af de sidste ti år har fået en profil og adfærd, som rigtig mange kan identificere sig med, og som i væsentlig højere grad end tidligere afspejler det, vores medlemmer gerne vil have," siger Kent Petersen og uddyber:

"Vi har en produktpalette med kompetencetilbud. Vi er innovative og stærke på iværksætterområdet og er ikke bange for at tage nye initiativer som fx Copenhagen Fintech, Iværksætterkommissionen og Kompetencerådet. Så i stedet for at være bange for fremtiden og udviklingen, så favner vi den, og bruger den viden, vi får fra de nye områder, til at skabe rammerne for, at vores medlemmer kan lykkes."

A-kasse oplever også medlemsrekord

Finansforbundets A-kasse, der er en del af FTFa, oplever også stor tilstrømning. Den 1. april var medlemstallet 43.889, hvilket er det højeste nogensinde, og meldingen er, at stigningen er fortsat ind i april. Ved årsskiftet var tallet 43.441.
Medlemsfremgangen vækker glæde hos Steen Lund Olsen, formand for Finansforbundets A-kasse og næstformand i Finansforbundet.

"Jeg tror, medlemsfremgangen er et udtryk for, at Finansforbundets A-kasse i dag har en klarere profil blandt finansansatte i forhold til tidligere, hvor vi navnemæssigt hed FTFa. Samtidig gør vi det godt som a-kasse med at hjælpe ledige videre. Endelig kan coronakrisen og den utryghed, den medfører, have fået nogle, som hidtil ikke har været medlem af en a-kasse til at melde sig ind", siger Steen Lund Olsen.