Krisen har gjort samfundsopgaven konkret

For bare et par måneder siden var corona og Covid-19 en fjern forestilling for de fleste af os. Pludselig var den helt anderledes tæt på og forandrede vores hverdag på en måde, som ingen af os har oplevet før. Og i en grad, der næsten gør det svært at forestille sig den verden, vi kom fra.

I en så ekstraordinær situation handler det i første omgang om at stå sammen. Det har været en situation, hvor I har skullet holde hjulene i gang under helt nye omstændigheder. Både for jer selv som mennesker med dagligdag og familie og ved at løse en helt konkret samfundsopgave. For der har været brug for den finansielle sektor og jer som medarbejdere, der har arbejdet benhårdt for at hjælpe de kunder, som midt i virvaret har brug for det.

Selvom der tidligt i forløbet paradoksalt nok også kom politiske automatikstikpiller mod finanssektoren om manglende vilje til hjælp, har I grund til at være stolte af jeres indsats for i sidste ende at opretholde det finansielle og likviditetsmæssige fundament under både privatkunder og erhvervsliv gennem krisen. Det er jer, der har gjort det.

Og det har I gjort ved at gøre det, jeg tror er helt fundamentalt for os, der har valgt at arbejde i den finansielle sektor. På helt væsentlige områder at understøtte den aktivitet, der er afgørende for, at vores samfund kan fungere. Også når det er svært.

De seneste måneder kommer til at sætte deres spor og have konsekvenser for vores hverdag og samfund også om tre, ni og tolv måneder. Mange er i færd med at kigge i spåkuglen, og udsigterne er slørede. Men vi er kommet igennem den første alvorlige fase ved at løfte sammen. Det har ikke været nemt. Og den indsats skal vi huske på vejen mod genåbning og normalisering.

Vi kommer også til at lære af det, der er sket. Til at bruge nye teknologier på nye måder, til at løse problemer anderledes, arbejde anderledes og måske til at indrette vores liv og hverdag lidt anderledes. De erfaringer skal vi høste og bruge konstruktivt. Vi skal tage det gode med – men på ingen måde acceptere, at løsninger fra en krisesituation bliver til en nem og bekvem genvej til rendyrkede besparelser.

Verden efter corona kommer til at se anderledes ud, end den gjorde før. Vi skal gå ind i den med bevidstheden om, at vi rykkede sammen i båden, støttede hinanden og i en helt ekstraordinær situation også løftede det ansvar og viste den værdi, vi også gør til daglig. Og som er en helt konkret og afgørende opgave og funktion for vores virksomheder, kunder og samfund.

Det skal vi tage med videre til vores omverden og vores arbejdsgivere. Også i det ”nye normale”.