Menu luk

Kassebetjening på lånt tid

Jane Kjeldgaard, 50-årig kundemedarbejder og hovedkasserer i Jutlander Bank i Hobro, glæder sig over, at en gruppe kunder fortsat hæver penge ved hendes kasse, men hun tvivler på, om kassebetjeningen vil være der, når hun skal pensioneres.

20. okt 2020
3 min
Af Carsten Jørgensen
cjo@finansforbundet.dk

Jutlander Bank har netop lukket for kassebetjening i afdelingerne i Aarhus og Aalborg, så det nu kun er i Hobro og Aars, at kunderne kan hæve penge hos en kundemedarbejder.

”I dag har vi en kasse åben, for 12 år siden – da jeg blev ansat – havde vi tre kasser åben, og for 20 år siden var der fem kasser åbne hver dag. Så en dag lukker kassen nok, og jeg forventer, det vil ske, før jeg skal på pension”, siger Jane Kjeldgaard, 50 år og kundemedarbejder og hovedkasserer i Jutlander Banks afdeling i Hobro.

Afdelingsdirektør Per Norup Olesen kan lige som andre pengeinstitutter iagttage, at antallet af kontanthævninger er faldende, men der er fortsat en betydelige gruppe pensionister og socialt udsatte borgere fra bosteder, der benytter kassen i banken på Store Torv i Hobro.

”Vi har også fortsat en del helt almindelige gode kunder, som hæver kontanter til gaver eller bruger kassen til at købe valuta. Vores mønttællingsmaskine bliver også stadig brugt flittigt, både af butiksdrivende og af private”, fortæller Per Norup Olesen.

Han forventer desuden, at lidt flere kunder fra de andre afdelinger vil søge til Hobro for at hæve penge med personlig betjening af Jane Kjeldgaard, nu hvor alle andre afdelinger på nær Aars har lukket kassen, men antallet af transaktioner vil fortsætte med at falde.

”I dag har vi en kasse åben, for 12 år siden – da jeg blev ansat – havde vi tre kasser åben, og for 20 år siden var der fem kasser åbne hver dag”
- Jane Kjeldgaard, hovedkasserer i Jutlander Bank i Hobro

Jane Kjeldgaard benytter selv sjældent kontanter, når hun betaler.

”Men jeg har altid lidt kontanter på mig, fordi det giver mig en tryghed, selvom jeg næsten altid benytter mit betalingskort”.

”Jeg elsker mit job, men det er lidt mærkeligt, at jeg reelt skal arbejde på at overflødiggøre mig selv ved at gøre kunderne opmærksomme på, at de kan benytte hæveautomaten eller betale med kreditkort. De kommende generationer af ældre bliver helt sikkert mere selvhjulpne”, siger hun med et smil.