Jyske Bank skal være færre medarbejdere

Jyske Bank har netop i forbindelse med bankens halvårsregnskab offentliggjort, at banken vil skære 150-200 stillinger i det kommende år. Det er forkert medicin i den nuværende situation, mener Finansforbundet.

18. aug. 2020

I Jyske Bank skal man være færre medarbejdere og færre afdelinger. Det er offentliggjort sammen med bankens delårsrapport for første halvår, der viser et resultat efter skat i andet kvartal på 862 millioner kroner, svarende til en egenkapitalforrentning på 10,4 procent, mens første kvartal var ramt af et minus på bundlinjen på 780 millioner kroner.

"Vi er ikke blinde for, at corona naturligvis har sat sig aftryk på økonomien i første kvartal af 2020 og medført usikkerhed på mange fronter, men der er brug for medarbejdere til at skabe den udvikling, der er nødvendig for både sektor og samfund. I Jyske Bank har man ligesom mange andre steder rejst sig markant igen i andet kvartal efter en hård start på året. Medarbejderreduktioner er forkert medicin i den situation, vi er i, hvor der er brug for at udvikle forretning og toplinje generelt i sektoren", siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Jyske Bank oplyser, at den såkaldte tilpasning primært kan finde sted ved naturlig afgang, og at man i samme omgang vil reducere antallet af afdelinger med 20 procent.

"Bankens beslutning vil have konsekvenser for trivslen og dagligdagen for alle de medarbejdere, der hver dag arbejder hårdt for at skabe resultater for kunder og for banken. Derfor er jeg også meget ærgerlig over, at det er kommet til det, som banken nu har offentliggjort. Nu forsætter vi dialogen med ledelsen for at lande så fornuftigt som muligt i forhold til at skabe en holdbar vej frem for både medarbejdere og virksomhed", siger Marianne Lillevang, formand for Finansforbundet Jyske Bank Kreds.