Hvervning er blevet en nemmere del af hverdagen

Thomas Dekos Krobot Ljungdahl fra Finansforbundet Jyske Bank Kreds har altid et øje på udviklingen i antallet af medlemmer i banken. Her har man opnået gode resultater ved ganske enkelt at sende nyansatte en ny, forproduceret mail, som alle tillidsvalgte kan bruge.

28. okt. 2020

Coronaen har sat en brat stopper for det tre kvarter lange fysiske informationsmøde, Finansforbundet Jyske Bank Kreds plejer at holde for nyansatte, som led i deres introduktion til arbejdspladsen.

”Vi måtte overveje, hvad vi så skulle gøre, for at gøre opmærksom på os selv”, siger Thomas Dekos Krobot Ljungdahl, der i de sidste 14 år har arbejdet fuldtids med det faglige arbejde og er hverveansvarlig i kredsen.

Samme overvejelser har man gjort sig i Finansforbundets sekretariat, hvor hverveservice har udarbejdet lettilgængeligt materiale, der er lige til at sende ud til potentielle medlemmer.

Trin et er at spotte de potentielle medlemmer, trin to at sende en mail, med en forespørgsel om, hvorvidt Finansforbundet må kontakte vedkommende og fortælle lidt mere om, hvilke muligheder et medlemskab åbner for. Hvis der ikke kommer respons, kan man efter to-tre uger gå til trin tre og sende endnu en mail.

Gode resultater

I Jyske Bank Kreds besluttede man at prøve at sende en mail ud til nyansatte:

”Man skal først lige finde ud af, hvem der allerede er medlemmer, men derefter er det ret enkelt at få sendt mailen ud. Afsenderen varierer, det skal være den områdetillidsrepræsentant eller tillidsrepræsentant, som modtageren er tættest på”.

Der er blevet taget godt imod forespørgslerne. De er blevet sendt til 27 nyansatte, og 16 af dem svarede, at de godt ville kontaktes. Disse navne blev sendt videre til hverveservice i Finansforbundets sekretariat, som derefter tog over.

Blandt dem, Finansforbundet foreløbig har været i dialog med, har over 60 procent valgt at blive medlem. Et resultat, der holder højde med dem, fysiske intro-aktiviteter plejer at resultere i - og dermed meget tilfredsstillende.

Central del af jobbet

Thomas Dekos Krobot Ljungdahl har altid betragtet hvervning som en central del af sit arbejde og prioriteret det højt i mange år:

”For mig er det åbenlyst, at vi opnår de bedste resultater med et stærkt fællesskab. Jo flere, vi er i det fællesskab, jo stærkere står vi. Derfor har vi indarbejdet en rutine i kredsen, så vi forholder os løbende til, hvordan vores medlemstal – eller rettere medlemsprocent, udvikler sig, og hvad vi skal gøre for at holde den højt. Vi bliver næppe flere og flere medlemmer i fremtiden, så det er vigtigere end nogensinde”.

Han har ikke noget problem med at kontakte nyansatte og fortælle dem om Finansforbundet:

”Jeg føler, at jeg oplyser dem om nogle muligheder, som jeg synes, de skal kende til. Hvad de vælger derefter, er helt op til dem”.

Han fortæller, at blandt andet oplysninger om Finanskompetencepuljen, karrieresamtaler og muligheder for støtte, hvis der opstår konflikter med arbejdsgiveren, er nogle af de argumenter, der kan få tvivlere til at melde sig ind.

”For mig giver det god mening at fortælle nyansatte, hvad de opnår med et medlemskab. I det hele taget er det faglige arbejde meningsfuldt, og den rette hylde for mig. Den forskel, jeg i sin tid gjorde som privat- og investeringsrådgiver i banken, føler jeg nu, at jeg gør for medlemmerne”.

Boks:

1-2-3, hverv!

Hverveservice i Finansforbundets sekretariat har udarbejdet en helt enkelt hvervemodel og materiale, der gør det nemt for dig som tillidsvalgt at række ud til potentielle medlemmer.

HVERVNING

3 ENKLE TRIN

Spot potentielle medlemmer

Send @

Mail tekst til nyansatte

Mail tekst til ikke-medlemmer

1.

Ingen respons efter 2-3 uger?

Send ny @:

Få en gratis smagsprøve