Finansforbundet holder digitalt landsmøde

Digitalisering, sektorens samspil med samfundet og kompetenceudvikling vil være blandt emnerne, der debatteres på Finansforbundets landsmøde, der på grund af coronaepidemiens opblussen gennemføres digitalt 29. – 30. september.

22. sep. 2020
1 min

Mange måneders forberedelse af et landsmøde med godt 250 deltagere på Nyborg Strand, hvor der var taget en lang række forbehold i forhold til coronavirus, stoppede brat, da coronasmitten blussede voldsomt op for nogle uger siden. Finansforbundets hovedbestyrelse besluttede at aflyse det planlagte fysiske landsmøde og gennemfører det nu i stedet digitalt tirsdag den 29. og onsdag den 30. september.

”Arbejdsformen på landsmødet bliver nu helt anderledes. Vi har tradition for at involvere de delegerede så meget som muligt i debatten, men det bliver vanskeligere, når landsmødet afholdes digitalt. Personligt vil jeg også savne den dialog og snak på tværs med deltagerne, som man kan have, når man er samlet i flere dage under samme tag. Men verden er som, den er, og vi er nødt til at indrette os efter den. Jeg håber, at vi får et godt landsmøde alligevel”, siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

Han og de to næstformænd Michael Budolfsen og Steen Lund Olsen aflægger formandskabets mundtlige beretning på landsmødets første dag. Her vil der desuden være gæstetaler fra Finans Danmarks direktør Ulrik Nødgaard og fra erhvervsminister Simon Kollerup (S).
Efter beretningsdebatten skal de delegerede drøfte hvilke politiske indsatsområder, forbundet skal fokusere på i de kommende år.

Ifølge Kent Petersen er det sandsynligt, at digitalisering – dens konsekvenser og muligheder, at sektorens interaktion med samfundet – blandt andet i forhold til bæredygtighed, og at kompetenceudvikling – hvordan forbundet fortsat kan skabe grobund for medlemmernes bevægelse i deres arbejdsliv, vil være tre fremtrædende emner for det politiske arbejde i de kommende år.

Du kan løbende følge Finansforbundets landsmøde her på hjemmesiden, hvor der tirsdag den 29. og onsdag den 30. september publiceres en række artikler fra begivenheden.