Fælles fokus på at styrke trivslen

Det første møde i Trivselsudvalget, som Finanforbundet og FA har nedsat, viste at forbundet og virksomhederne er enige om at arbejde på at styrke trivslen. Et af de første temaer er corona-epidemiens påvirkning af arbejdslivet. Trivselsudvalget skal desuden være Advisory Board for den nye Trivselskonsulentenhed, der består af Birgit Kjeldsen og Anna Feerup.

27. okt. 2020

Et af de blødere resultater af overenskomstforhandlingerne mellem Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) i februar i år var enigheden om at etablere et Trivselsudvalg med tre repræsentanter fra begge parter, som skal drøfte tiltag, der kan styrke medarbejdernes trivsel på jobbet.

Efter det første møde i Trivselsudvalget onsdag 21. oktober ser Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen optimistisk på mulighederne for at rykke på trivselsområdet.

”Trivselsudvalget er et forum med højt til loftet og ikke et forhandlingsrum. Der var stor forståelse rundt om bordet for, at virksomhederne og vi er samme sted, og at vi skal arbejde sammen om aktuelle temaer, der påvirker trivslen”, siger Michael Budolfsen og nævner udmattelse af at arbejde meget hjemme under corona-epdiemien som et emne, Trivselsudvalget måske vil se nærmere på.
Seksuelle krænkelser, arbejdsfælleskaber og diversitet er andre aktuelle trivselstemaer.

“Det er vigtigt, at vi på tværs af sektoren tager trivslen på arbejdspladserne alvorligt. Her kan vi mødes om både forventninger og erfaringer i Trivselsudvalget, og det glæder jeg mig til. Én af de helt aktuelle udfordringer for trivslen er jo bl.a. den ny situation, hvor vi på grund af corona arbejder en del mere hjemmefra, og hvor vi skal udnytte det potentiale, som hjemmearbejdet har, og samtidig sikre, at medarbejdere og ledere fortsat er motiverede og føler, at de hører til på arbejdspladsen, selv om kontakten til kollegerne måske bliver mindre.”, siger Trine Ahrenkiel, HR- og Kommunikationsdirektør i Nykredit Realkredit A/S, der repræsenterer arbejdsgiversiden i udvalget.

Trivselskonsulenter klar til at rykke ude

Trivselsudvalget skal mødes tre-fire gange om året. Arbejdsgiversidens repræsentanter er udoverTrine Ahrenkiel, Mariane Dissing, direktør i FA, og Camilla Von Der Recke Beckmann, HR-direktør i Nordea Danmark. Finansforbundet repræsenteres af Michael Budolfsen og hovedbestyrelsesmedlemmerne Dorrit Brandt og Gitte Vigsø.

Trivselsudvalget bliver desuden Advisory Board for den Trivselskonsulentenhed, som også udspringer af forårets overenskomst mellem Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Trivselskonsulentenheden består af Birgit Kjeldsen og Anna Feerup. De er med base i Finansforbundets sekretariat klar til at støtte trivselsarbejdet og forebygge mistrivsel på de finansansattes arbejdspladser.

”Vi vil meget gerne i dialog med arbejdspladser, hvor vi kan komme ud og stille spørgsmål og måske komme med nye perspektiver til, hvordan man griber arbejdet med trivsel an”, fortæller Anna Feerup og Birgit Kjeldsen samstemmende.