Menu luk

”Det vigtigste er, at ingen mistede deres job”

Kassefunktionen i syv afdelinger i Spar Nord blev lukket permanent med Corona-krisen. I Viborg afdelingen har man ikke haft kasse længe, og tillidsmand Anders Bitsch konstaterer, udviklingen generelt går den vej.

27. maj 2020
2 min
Af Birgitte Aabo
baa@finansforbundet.dk

”Vi gør meget for, at kunderne føler sig velkomne, når de kommer i banken. Vi har en skranke og rejser os og byder dem velkommen – men vi har ikke kassefunktion mere, og det fungerer fint”.

Tillidsmand og privatrådgiver Anders Bitsch lægger vægt på de værdier, Spar Nord har om at være Danmarks mest personlig bank. Det kan man også sagtens være uden en kassefunktion, er hans oplevelse, da han selv sidder i en af de afdelinger, der længe har levet uden.

De syv afdelinger, som stadig havde en kasse, mistede den i forbindelse med Corona-krisen, da Spar Nords ledelse valgte at afskaffe kassefunktionerne permanent.

”Det er en naturlig udvikling, synes jeg. Det vigtigste er, at ingen har mistet deres job i forbindelse med nedlukningen, de har fået andre arbejdsopgaver”, siger den 54-årige privatrådgiver.

Fra chef til tillidsmand

Han har selv fulgt de muligheder, udviklingen og erfaringen har givet ham gennem tiden og siddet i forskellige jobfunktioner gennem årene. Blandt andet har han været privatkundechef i en periode. Men det var ikke noget for ham i længden, viste det sig.

”Jeg havde tre-fire rådgivere i gruppen, og det blev for meget for mig både at have det ansvar og tage hånd om min egen kundeportefølje. Så det endte med, at jeg fik stress og var hjemme en måned”.

Han vendte tilbage til sit job som privatkunderådgiver og kunne beholde sine egne kunder, og kombinerede det i stedet med rollen som tillidsmand, og det viste sig at være et rigtigt godt bytte:

”Jeg havde taget en master i ledelse, som måske nok var lidt overkill i forhold til den ledelsesfunktion, jeg havde. Men jeg syntes det var spændende, og i rollen som tillidsmand har jeg faktisk mulighed for at få sat teorien i spil, samtidig med, at jeg fik underbygget den med grunduddannelsens som tillidsmand, som også handler meget om ledelse”.

I og med, Anders Bitsch altid har været glad for at arbejde med relationer, havde han også en force i tillidsmandsjobbet.

”Det, at jeg har oplevet at være leder, giver mig også en fordel i forhold til at se tingene fra begge sider”.

Han glæder sig over at have gode relationer til både sine kolleger og ledelsen. Det kommer eksempelvis til udtryk under Corona-krisen:

”Det er ikke en oplevelse af, at vi sidder på hver vores side af skrivebordet, det er et samarbejde. Den oplevelse har jeg i det hele taget. Vi har sammen meget fokus på trivsel – og på bundlinje, for de to ting er gensidigt afhængige af hinanden. Hvis vi ikke har god trivsel, har vi ikke en god forretning, og omvendt”.