Menu luk

Den personlige kontakt kan ikke undværes på vores arbejdsområde

Fremtiden i jobbet som assurandør for erhvervs- og landbrugskunder ser lys ud, vurderer Bo Vincent, formand for Assurandørforeningen i Gjensidige.

20. aug 2020
2 min
Af Birgitte Aabo
baa@finansforbundet.dk

For et par år siden sagde Gjensidige farvel til alle privatassurandører, og beholdt sine erhvervs- og landbrugsassurandører. Virksomheden har også kæmpet med et meget højt stressniveau. I dag er der dog god grund til optimisme, vurderer Bo Vincent, der gennem fem år har været formand for Assurandørforeningen i Gjensidige, som har 33 medlemmer af Finansforbundet.

”Gjensidiges fokus på erhvervs- og landbrugsområdet betyder også, at vi som assurandører i virksomheden har en høj sikkerhed i jobbet. Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig, hvordan man skulle kunne undvære den personlige kontakt, når det gælder netop de kundegrupper – vi kan ikke erstattes af robotter”, siger Bo Vincent.

Især de indledende møder med erhvervs- og landbrugskunder kræver specifik forståelse og komplekse vurderinger, så den enkelte kunde får en individuel løsning, hvad enten der er tale om en virksomhed med to eller 70 ansatte. Den skræddersyede løsning til disse kunder kræver både dialog og involvering i landbrugs- eller erhvervskunden, forklarer han.

”Samtidig er det ofte et livsværk for den enkelte kunde, og de har behov for at drøfte mulighederne med et menneske”, siger Bo Vincent, der selv passer sin portefølje med blandt andet mange personlige møder cirka halvdelen af sin arbejdstid.

Selvstændige medlemmer

Den anden halvdel bruger han på det faglige arbejde, for det giver ham en indsigt og kontakt til ledelsen, foruden mulighed for at påvirke udviklingen i virksomheden og branchen, som han ikke vil være foruden.

”Assurandører er typisk meget selvstændige og har store egoer – det er en del af vores DNA. Mine medlemmer er da også mest optaget af at der sikres gode rammer for indtjening, så skal de nok selv klare resten. Men vi får også anerkendelse for det konkrete arbejde, vi gør for at modvirke stress – blandt andet ved at forenkle arbejdsgange, så man viser tillid til assurandørernes egne valg”, fortæller Bo Vincent, der sammen med tre kolleger udgør bestyrelsen i Assurandørforeningen i Gjensidige.

Han får ligeledes tid til at fungere som censor på Forsikringsakademiet i Rungsted mellem seks-otte gange årligt:

”Det giver mig mulighed for at følge med i udviklingen også i andre virksomheder, det er også godt i forhold til netværk og samtidig bidrager jeg med min viden til gavn for andre”, konstaterer formanden, der har været i branchen i 17 år – forinden var han ude at se verden, blandt andet som rejseguide.

”Det krævede især en masse gå på mod og lyst til at gå i dialog med andre mennesker. Jeg valgte det for at få nogle gode oplevelser, og udvikle mig personligt. Men jeg vidste også, at jeg ville tilbage til forsikringsbranchen.”