Dansk fintech presses hårdt af coronakrisen

Et tilfrosset investeringsmiljø og banker, der ikke har overskud til nye partnerskaber, er gift for mange fintech startups. ”Sigtbarheden er utrolig lav lige nu, men vi vender ikke tilbage til den situation, der var før nedlukningen”, siger Thomas Krogh Jensen, CEO i Copenhagen Fintech.

12. maj 2020

Siden sin etablering i september 2016 har Copenhagen Fintech i 3 ½ år haft fart på. Et fintech-økosystem i europæisk topklasse med mange dygtige aktører – startups, banker, investorer og interesseorganisationer - er blevet etableret. Men så lukkede samfundene brat ned i marts på grund af corona-pandemi, og det har sat væksten kraftigt ned og presser nu mange fintechvirksomheder, fortæller Thomas Krogh Jensen, CEO i Copenhagen Fintech.

"Mange er dobbelt ramt lige nu. De kan ikke få nye investeringer i deres virksomheder, fordi investeringsmiljøet er frosset til, og de kan heller ikke indgå nye partnerskaber eller sælge deres produkter på grund af nedlukningen. Det betyder, at de kan blive tvunget til at nedjustere deres værdiansættelse og i værste fald løber tør for penge", siger han.

Sammen med Finansforbundet og Finans Danmark, der var med til at stifte Copenhagen Fintech, har man været med til at rette politikernes opmærksomhed hen på, at også fintech-iværksættere skal have adgang til regeringens hjælpepakker. Det er et lille lyspunkt de seneste måneder.

"Selv om samfundet nu så småt begynder at åben op er sigtbarheden for fintechmiljøet utrolig lav. Vi ved, at vi ikke vender tilbage til situationen før nedlukningen, for mange ting indikerer, at der vil være økonomisk recession i en periode, og vi skal vænne os til et investeringsklima, som er meget anderledes end det har været de foregående tre-fem år", siger Thomas Krogh Jensen.

Fintech-iværksætterne er udfordret af, at der i samfundet generelt mangler forståelse af, hvordan de hele tiden arbejder med at rejse penge, og at de eksisterer på forventninger om en eksponentiel vækst i fremtiden, når deres produkter slår igennem.

Pengeinstitutterne er i dag ofte vigtige allierede for fintech-virksomhederne. Der indgås partnerskaber, og bankerne investerer i fintechvirksomhederne. Men lige nu er bankerne selv presset på mange fronter – af at holde hånden under virksomheder og private, af minusrenter, af forældede it-systemer, af regulering og af digital omstilling. Derfor kan det forståeligt nok knibe for pengeinstituterne med at løbe nye fintech partnerskaber i gang.

Digital parathed er accelereret

Den positive konsekvens af coronakrisen, som fintech startups kan udnytte, er, at den digitale parathed i samfundet er accelereret.

"Lige pludselig har vi vænnet os til at have videokonsultation med lægen og holde videomøder med bankrådgiveren. Det kommer til at accelerere yderligere og vil være til gavn for fintechvirksomheder. Så der er stadig masser af muligheder, og bankerne bør absolut stadig kigge mod startups når nye produkter og services skal introduceres. Det kan blive en stærk konkurrencemæssig fordel for dem der ikke sætter udviklingen på pause", mener direktøren for Copenhagen Fintech.

Han har selv arbejdet hjemmefra ligesom sine medarbejdere siden midt i marts. Copenhagen Fintech Lab på Applebys Plads, der normalt tæller 175 personer fordelt snesevis af virksomheder, har været åbent. Men antallet af personer på kontorerne har været kraftigt skåret ned på grund af myndighedernes anbefalinger.

Finansforbundet, der ejer lokalerne, har støttet virksomhederne ved ikke at opkræve husleje i en måned. Det er Thomas Krogh Jensen taknemmelig for.

"I Lab'et har medarbejderne traditionelt siddet meget tæt og arbejdet, men det kommer vi til at ændre på. Vi vil forsøge at skaffe noget mere plads til virksomhederne, lave noget rotation mellem, dem der sidder der og sørge for, at belægningsprocenten ikke vil være 100 i fremtiden, sådan som den er nu", siger han.