Corona-aftale forlænges to måneder mere

Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Finansforbundet er enige om at lade aftalen, som omhandler særlige vilkår for arbejdet i finanssektoren under corona-nedlukningen, køre til udgangen af februar.

15. dec. 2020

Den særlige aftale mellem Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet, der er lavet for arbejdsvilkår under coronakrisen, er blevet forlænget til 28. februar.

”Vi håber jo alle snart at kunne se en ende på corona-situationen og nedlukningen. Udviklingen på vaccinefronten giver også grund til en forsigtig optimisme, men regeringens grundlæggende restriktioner f.eks. for forsamlinger gælder også til og med februar. Derfor giver det god mening, at vi forlænger sektoraftalen med to måneder med nogle tilpasninger, så medarbejdere og virksomheder kan komme fornuftigt gennem vinteren og den helt særlige situation, vi står i”, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Aftalen, der eller stod til udløb 31. december, er nu forlænget to måneder, så den gælder til og med 28. februar 2021. Coronaaftalen er en balance mellem mulighed for at arbejde hjemme, fleksibilisering af arbejdstiden og at medarbejderne ikke trækkes i løn.

”Vi følger regeringens linje og underliggende restriktioner, men har i aftalen blandt andet også indarbejdet at virksomhederne anbefales at være opmærksomme på medarbejdernes forsikringsdækning”, forklarer Finansforbundets chefforhandler Steven Vallik.

I forbindelse med fornyelsen af aftalen anbefaler FA deres virksomheder at være opmærksomme på medarbejdernes samlede forsikringsdækning af ulykker, når hjemmet bliver arbejdsplads i det omfang, der er tilfældet under corona-pandemien. Herunder vil FA også anbefale lokal dialog med medarbejdere og tillidsvalgte, samt anbefale medlemsvirksomheder at overveje at tegne heltidsulykkesforsikring for medarbejdere, der arbejder hjemme under corona.

I aftalen har parterne også ændret rejseprotokollatet således at man som udgangspunkt arbejder hjemme under selvisolation og følger myndighedernes nye anbefalinger, der gør selvisolationsperioden kortere.

Læs hele aftalen her: