Corona-aftale forlænges med to måneder

FA og Finansforbundet er enige om, at man ikke bør indføre restriktioner mod coronavirus, som er skrappere end myndighedernes anbefalinger.

25. aug. 2020

Den særlige aftale mellem Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet, der er lavet for arbejdsvilkår under coronakrisen, som løsner op for arbejdstidsreglerne i overenskomsten, er blevet forlænget endnu en gang.

Frem til 31. oktober løber aftalen nu, der eller stod til udløb med udgangen af august. Corona-aftalen gør det muligt for virksomheder og medarbejdere at lave lokale aftaler om, hvor og hvornår arbejdet skal udføres. Samtidig er Finansforbundet og FA i aftalen enige om den generelle linje, virksomhederne bør følge i forhold til Coronarestriktioner.

”Vi ønsker ikke, at virksomhederne skal gå videre end myndighedernes anbefalinger til adfærd for at forebygge smittespredning. En virksomhed bør for eksempel ikke forbyde sine medarbejdere at rejse til Aarhus, hvor smitterisikoen måske nok kan være lidt højere end resten af landet i en periode, medmindre sundhedsmyndighederne opfordrer til at undgå rejser til Aarhus”, forklarer Finansforbundets chefforhandlere Marianne Kjær og Steven Vallik.
For Finansforbundet er det vigtigt, at man følger myndighedernes anbefalinger, og at virksomhederne ikke laver egne skrappere restriktioner, sådan som der har været eksempler på inden for folkeskole- og daginstitutionsområdet.