Brobyggere kommer i høj kurs

De kommende år bliver der brug for it-folk, der kan forstå bankforretningen, og bankfolk, der kan forstå it, mener Søren Skaarup fra IT-universitetet. Onsdag 13. januar deltager han i Finansforbundets Nytårskur, der blandt andet handler om fremtidens digitale arbejdsliv.

15. dec. 2020

Bankfolk skal ikke nødvendigvis vide noget om programkode, og it-folk skal ikke kende til bankrådgivning, men man skal forstå hinandens perspektiv.

”I fremtiden bliver der brug for brobygger-kompetencer, så it-medarbejdere og bankmedarbejdere bedre forstår hinandens arbejde, og så man kan styrke samarbejdet”, siger Søren Skaarup, postdoc på IT-universitet og en af innovatørerne bag Future Work Lab, Finansforbundet, FA og Forsikringsforbundets projekt om mental sundhed i fremtidens digitale arbejdsliv.

Onsdag den 13. januar deltager han i Finansforbundets digitale Nytårskur, hvor han mere uddybende taler om de fremtidige kompetencebehov i den finansielle sektor.

I begyndelsen af 00’erne arbejdede Søren Skaarup i Saxo Bank, hvor man sendte alle medarbejdere på kursus for at give dem en forståelse af, hvad den it-baserede bank laver.

”Noget lignende kunne man godt forestille sig, at andre finansvirksomheder gør i fremtiden. It og finans smelter mere og mere sammen, og det er vigtigt for virksomhedens succes, at medarbejderne forstår hinanden”, siger Søren Skaarup.

Fagforening er et godt sted at være i en digitaliseringstid

I Finansforbundets Nytårskur deltager også fremtidsforsker Søren Steen Olsen fra Public Futures, der er forfatter til rapporten ”2025+ - Megatrend og udfordringer på det finansielle område”.

I panelet ved Nytårskuren vil han tale ud fra påstande og spørgsmål som: Digitalisering betyder færre job. Kan vi håbe på en bedre fremtid? Digitalisering er en selvstændig megatrend.

”Dér, hvor vi er nu, er det være svært at have et overblik over den digitale udvikling, der finder sted. Digitalisering er en rivende strøm med mange niveauer, og man kan nemt tabe pusten, hvis man vil følge med”, siger Søren Steen Olsen og fortsætter:
”Derfor kan en fagforening være et godt sted at være, fordi du kan sparre med den om de forandringer, der sker, og fordi fagforeningen følger den digitale udvikling ud fra medarbejdernes synspunkt”.

Den tredje deltager i panelet er Malene Friis Andersen, forsker ved det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Hun vil tale om, hvordan arbejdslivet og vores mentale sundhed har det oven på et år med Corona, hvor arbejdsfællesskabet ifølge hende spiller en helt særlig rolle.

Udover panelet byder Finansforbundets Nytårskur på en nytårstale af Finansforbundets formand Kent Petersen, og sidst i programmet vil komikerne Jan Gintberg og Carsten Eskelund give finansområdet og Finansforbundets medlemmer et servicetjek, hvor de stiller tre skarpe spørgsmål: ”Hvor var vi, hvor er vi og hvor skal vi hen?”.

Den digitale nytårskur finder sted onsdag 13. januar kl. 16.30-19. Du kan læse mere om arrangementer og tilmelde dig her.