Finansforbundet vil styrke iværksættermiljøet

I samarbejde med Akademikerne lancerer Finansforbundet en iværksætterkommission, som skal styrke det danske iværksættermiljø. Kommissionen er politisk forankret hos Mette Reissmann fra Socialdemokratiet og består af en bred kreds af organisationer, virksomheder, forskere og startups.

25. mar. 2019
2 min

​Danmark skal blande sig i den internationale top, når det gælder iværksætteri. Det er budskabet fra Finansforbundet og Akademikerne, som i eftermiddag lancerer en iværksætterkommission, der skal styrke Danmarks iværksættermiljø og den danske position på den internationale iværksætterscene.

"Vi har som fagforbund en grundlæggende interesse i de bedst mulige betingelser for nye virksomheder, der kan skabe arbejdspladser og vækst til gavn for os som samfund. Samtidig tror vi meget på, at de bedste løsninger kommer i fællesskaber. Derfor lancerer vi sammen med Akademikerne og uddannelses- og forskningsordfører Mette Reissmann fra Socialdemokratiet en iværksætterkommission", siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet og uddyber:

"I kommisionsarbejdet vil vi sammen med en bred kreds af både organisationer, virksomheder, forskere og startups skabe bud på og anbefalinger til, hvordan vi får et endnu bedre og stærkere iværksættermiljø i Danmark. Iværksætteri handler jo om at skabe morgendagens virksomheder og arbejdspladser. Målet med kommissionens arbejde er også, at der skal komme nogle helt konkrete anbefalinger ud på den anden side, og det glæder vi os meget til at præsentere i takt med at arbejdet skrider frem".

Iværksætterkommissionen består af 19 faste medlemmer. Foruden formanden for Akademikerne og formanden for Finansforbundet består kommissionen af repræsentanter for andre faglige organisationer, uddannelsesinstitutionerne, arbejdsgiverorganisationer, store virksomheder samt iværksættere med forskellig uddannelses- og branchebaggrund.

Kommissionen samles til fem temamøder i 2019, som omhandler uddannelsesinstitutionernes rolle og betydning for iværksætteri, finansiering, kapital og forretningsforståelse, bedre inddragelse og udnyttelse af erfarne iværksættere, rekruttering og talentudvikling i opstartsvirksomheder samt internationalisering og globale vækstmuligheder. Første møde afholdes tirsdag d. 26. marts marts og arbejdet forventes afsluttet ultimo 2019.

Kommissionens medlemmer:

Kent Petersen, formand for Finansforbundet

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne

Mette Reissmann, uddannelses- og forskningsordfører, Socialdemokratiet

Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA

Camilla Gregersen, formand for DM

Henrik Funder, formand for Djøf Privat

Peter Toftsøe, formand for Faod

Thomas Krogh Jensen, CEO i Copenhagen Fintech

Jonas S. Iversen, politisk chef i Finansforbundet

Anne Skare Nielsen, stifter af Future Navigator

Louise Mogensen, direktør i Forenet Kredit