Finansforbundet slår medlemsrekord

55.213 medlemmer har Finansforbundet pr. 1. oktober, og det er ny rekord. Fremgangen skyldes især flere unge medlemmer. På et år er antallet af studerende, studentermedhjælpere, elever eller dimittender vokset med godt 2.000 fra 4.419 til 6.543, viser forbundets opgørelse.

21. okt. 2019

​Der er travlt i Finansforbundets medlemsafdeling for tiden. På blot tre år er antallet af medlemmer af forbundet vokset fra 50.938 i oktober 2016 til 55. 213 i oktober 2019. Og det er en ny rekord. Finansforbundet har aldrig haft flere medlemmer end nu. Det viser en spritny medlemsundersøgelse fra Finansforbundet.

Medlemsfremgangen skyldes hovedsageligt en markant stigning i antallet af studerende. I løbet af det seneste år har godt 2.000 studerende, studentermedhjælpere, elever eller dimittender meldt sig ind i forbundet og øget det samlede antal fra 4.419 til 6.543 medlemmer. Den positive udvikling glæder Finansforbundets næstformand, Steen Lund Olsen.

"Jeg tror fremgangen skyldes, at Finansforbundet i løbet af de sidste ti år har fået en profil og adfærd, som rigtig mange kan identificere sig med, og som i væsentlig højere grad end tidligere afspejler det, vores medlemmer gerne vil have," siger Steen Lund Olsen og uddyber:

"Vi har en produktpalette med kompetencetilbud. Vi er innovative og stærke på iværksætterområdet og er ikke bange for at tage nye initiativer som fx Copenhagen Fintech, Iværksætterkommissionen og Kompetencerådet. Så i stedet for at være bange for fremtiden og udviklingen, så favner vi den, og bruger den viden, vi får fra de nye områder, til at skabe rammerne for, at vores medlemmer kan lykkes."

Flere mænd bliver medlemmer

Finansforbundets hidtidige medlemsrekord er ti år gammel og blev sat i juli 2009, året efter finanskrisen, hvor Finansforbundet rundede 54.845 medlemmer. Siden da tog medlemsudviklingen et dyk, og i april 2016 nåede antallet af medlemmer ned under 50.000.

Andelen af mænd blandt Finansforbundets medlemmer er imidlertid vokset løbende siden slutningen af 1990'erne, hvor kvinderne udgjorde 58 procent af forbundets medlemmer. Og andelen vokser stadig. Ifølge Finansforbundet medlemsundersøgelse er 56,4 procent af det seneste års nytilkomne medlemmer mænd, og for første gang nogen sinde har Finansforbundet lige mange mænd og kvinder blandt sine medlemmer.

En forklaring på væksten kan være, at andelen af mænd i finanssektoren er vokset igennem de seneste år. Ifølge Finanssektorens Arbejdsgiverforening er der en svag overvægt af mænd i finanssektoren. Finansforbundets næstformand har dog også en anden forklaring.

"At Finansforbundet er blevet mere attraktiv hos mændene, skyldes nok også, at mændene generelt har været lidt mere kritiske i forhold til, om de skulle være medlem af Finansforbundet, og nu ser en større værdi i, hvad vi laver," siger Steen Lund Olsen.