Digitalisering udfordrer mental sundhed

Hvordan kan virksomheder tage ansvar for at fremme mental sundhed i et digitalt arbejdsliv? Det spørgsmål er Finansforbundet, Forsikringsforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening gået sammen om at finde svar på i projektet ”Digital Future Work Lab”.

8. apr 2019
Af Carsten Rasmussen
cr@finansforbundet.dk

​"I disse år sker der markante ændringer i vores arbejdsliv som følge af digitaliseringen. Samtidig er den mentale nedslidning et område, der vil øges markant, hvis vi ikke tager os af det."

Spørgsmålet er, hvordan vores mentale sundhed bliver udfordret i et digitalt arbejdsliv, siger Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet om baggrunden for et nyt fælles projekt støttet af Velliv Foreningen mellem Finansforbundet, Forsikringsforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA). Projektet er gået i luften under navnet "Digital Future Work Lab".

"Digitalisering skaber en masse muligheder, men den påvirker os også mentalt på nogle områder, som der er behov for at skabe mere viden om – ikke kun for os i finanssektoren, men i høj grad også for andre brancher og virksomheder", siger Michael Budolfsen.

Finanssektoren er oplagt som studieobjekt, for det er måske den sektor, der er længst fremme med digitalisering af arbejdsprocesser og med omstilling i arbejdsorganisationen:

"Hvad sker der egentlig på en arbejdsplads med free seating, hvor du hver morgen skal finde dig et ledigt skrivebord uden at vide, hvem du skal sidde sammen med? Eftersom vi mennesker er sociale dyr, får det betydning, når ledelsen indfører free seating, hvor du reelt ikke har nogen social kontakt med dine kolleger. Det betyder noget for vores fundamentale trivsel og mentale velbefindende", siger Michael Budolfsen og tilføjer, at ledelserne er optaget af, hvordan man bedst driver ledelse i en hverdag dybt influeret af teknologiens muligheder og udfordringer.

I Digital Future Lab er det tanken at udforske nye måder at organisere arbejdet på, med udvikling af jobfunktioner, samt med anvendelse af digitale teknologier. I en række eksperimenterende laboratorieforløb vil ledere og medarbejdere fra forskellige virksomheder mødes om at udforme og designe deres arbejdspladser på måder, der fremmer trivsel og mental sundhed.

"I den finansielle sektor er både ledelse og overenskomst indrettet til 8-16 samfundet. Måske vil projektet kunne sige noget om, hvordan man kan indrette arbejdspladserne på en ny og anderledes måde", slutter Michael Budolfsen.