Bankrådgivere centrale i klima-omstilling

Bæredygtighed var gennemgående grøn tråd på Finans Danmarks årsmøde. Her blev der fra flere sider peget på, at bankrådgivere skal have kompetencer, så de kan guide til bæredygtige valg. Næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen, glæder sig over de gode intentioner.

2. dec. 2019
3 min

​Bankrådgivere kan blive centrale i den bæredygtige omstilling herhjemme. På interesseorganisationen Finans Danmarks årsmøde i Skuespilhuset i København mandag beskæftigede samtlige talere sig i et eller andet omfang med bæredygtighed - og flere efterlyste, at rådgivere får kompetencer, så de hjælpe kunderne til at træffe bæredygtige valg.

"Bankrådgivere har i tusindvis af samtaler årligt, så deres indsats kan få betydelig effekt og hjælpe os i front i forhold til omstillingen", sagde Anders Eldrup, formand for Forum for Bæredygtig Finans fra scenen.

Det bredt sammensatte forum blev nedsat af Finans Danmark ved årets begyndelse og har op til årsmødet afleveret 20 anbefalinger til, hvordan den finansielle sektor kan accelerere bæredygtig omstilling af samfundet.

Smæk for skillingen – eller bare smæk

Blandt anbefalingerne er fokus på uddannelse og kompetenceudvikling på feltet for både medarbejdere, ledelse og bestyrelser i sektoren. Et punkt, som erhvervsminister Simon Kollerup (S), også var omkring i sin tale til de godt 400 fremmødte, hvoraf størstedelen var i noble, mørke jakkesæt og skarpe businesssko.

"Hvis alle her i salen gør en øget indsatsen, er vi på vej og har taget et afgørende skridt for at sikre Danmark som grønt foregangsland," sagde han og pegede på, at det kræver kompetenceudvikling, så både bankdirektør og rådgiver ved, hvordan en bæredygtig investering ser ud og kan udskille "pyntegrønt."

Sektoren i sig selv er ikke den store synder i forhold til C02-aftryk, men den finansierer to af tre kroner til danske investeringer og har dermed meget stor indirekte påvirkning.

Ministeren mente, at det kan give "smæk for skillingen", hvis sektoren er i stand til at plukke nogle af de frugter, der ikke hænger nederst på grenene i forhold til klima – for de frugter er efterhånden hapset, som fx at skifte en vognpark fra diesel til el. Lykkes det at nå højere op i træet, er der et væksteventyr forude for Danmark, lød det optimistiske budskab.

Connie Hedegaard, der også er medlem af Forum for Bæredygtig Finans, deltog i en paneldebat, hvor hun i højere grad havde stok end gulerod fremme: Hvis sektoren ikke vil føre omstillingen ud i livet i en fart, vil den ende med at få et diktat. Det er i året, der kommer, at der skal ske noget:

"Hvis man ikke vil køres over, skal bæredygtigheden tænkes ind i kernetilbuddene i sektoren".

Nationalbankens direktør, Lars Rohde, var også i sin tale omkring den nødvendige omstilling – og at det vil skabe både muligheder og behov for nye kompetencer:

"En robust finansiel sektor kan bidrage til den grønne omstilling ved at sikre fortsat formidling af kapital. Derfor skal finansielle institutioner inddrage klimarelaterede risici i deres risikostyring".

Meget mere end klima

Også formand for Finans Danmark, Michael Rasmussen, var optaget af bæredygtighed – han nævnte ordet 18 gange i sin tale:

"Bæredygtighed og indtjening vil i stigende grad være hinandens forudsætninger," konstaterede han blandt andet.

I det hele taget var der ingen uenighed at spore i forhold til, at det er uopsætteligt at kaste sig over omstillingen. Det glæder næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen:

"Det er tydeligt, at der er gode intentioner hele vejen rundt i sektoren. Dog er der tendens til, at bæredygtighed i høj grad sættes lig med klima, men vi må ikke glemme, at det er meget mere – blandt andet social bæredygtighed", siger han med henvisning til, at en investering sagtens kan være grøn klimamæssig, men trække skævt socialt.

"Der er mange lag i bæredygtigheden, og meget at tage fat på".

Se de 20 anbefalinger fra Forum for Bæredygtig Finans her.