2.000 finansansatte på vej på pension

I løbet af de næste små fire år fylder 2.037 aktive medlemmer af Finansforbundet 67 år og kan gå på pension. Det viser en medlemsundersøgelse fra Finansforbundet. 979 af de pensionsmodne medlemmer arbejder i de seks store banker, heraf 376 i landets største bank, Danske Bank.

11. nov. 2019

​2.037 af Finansforbundets aktive medlemmer fylder 67 år i løbet af de næste små fire år og kan vælge at gå på pension. Det svarer i gennemsnit til hvert 20. af Finansforbundets nuværende aktive medlemmer. Det viser en medlemsundersøgelse fra Finansforbundet.

Undersøgelsen er foretaget på baggrund af den seneste uges mediedebat om medarbejderreduktioner i Danske Bank, Nordea og Sydbank, hvor bankernes topchefer i forbindelse med fremlæggelsen af bankernes kvartalsregnskaber har meldt ud, at de i fremtiden skal bruge færre medarbejdere i fremtiden.

Hvordan medarbejderreduktionerne konkret skal foregå, har topcheferne imidlertid ikke været lige så klare omkring. De har nævnt ansættelsesstop, naturlig afgang og måske fyringer, og det ser Finansforbundets formand Kent Petersen umiddelbart som et positivt tegn.

"Jeg synes, det er meget tilfredsstillende at læse, at man både i Nordea og Danske Bank udtrykker, at man dybest set gerne vil forsøge at undgå, at det kommer til de her fyringsrunder, og det er jo lidt nye meldinger i forhold til, hvad vi hidtil har set", siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Bankerne skal gøre det attraktivt at blive længere

Ifølge Finansforbundets medlemsundersøgelse arbejder 979 af Finansforbundets i alt 2.037 pensionsmodne medlemmer i de seks store banker, heraf 376 i Danske Bank, som har den største procentdel af aktive medlemmer, som kan gå på pension i årene frem til 2023. At man fylder 67 år i de kommende år, er dog ikke ensbetydende med, at man skal på pension.

"Naturlig afgang løser måske en del af omkostningsudfordringen for virksomhederne her og nu, men på længere sigt vil der være et behov for at fastholde seniorerne", siger Kent Petersen og fortsætter.

"Arbejdsgiverne bør allerede nu overveje, hvordan de vil gøre det attraktivt for pensionsmodne medarbejdere at forblive på arbejdsmarkedet, for det er ikke sikkert, at de kan få opfyldt deres kommende behov for arbejdskraft i de yngre generationer".

Fakta: Pensionsmodne medarbejdere i de seks store banker

I årene frem til 2023 fylder 2.037 medlemmer af Finansforbundets aktive medlemmer 67 år og kan gå på pension. 979 af de pensionsmodne medarbejdere arbejder i de seks største banker.

Aktive medlemmer født før 1957Aktive i altAndel af aktive, der forventes pensioneret
Sydbank 6917864%
Jyske Bank 12030824%