16.000 elever skal undervises i privatøkonomi

Når Pengeugen i marts løber af stablen for femte år i træk, håber Finans Danmark, at det bliver med godt 700 skoleklasser og gæsteundervisere fra bankerne. 420 klasser er foreløbig tilmeldt, men erfaringen fra Finans Danmark er, at der kommer rigtig mange tilmeldinger i ugen op til garantifristen den 16. januar.

7. jan. 2019

​Fra den 11.-15. marts i år fejrer Pengeugen sin fem års fødselsdag. Pengeugen så første gang sit lys i 2014, og siden da er antallet af lærere og deltagende gæsteundervisere steget støt. Sidste år deltog mere end 700 skoleklasser og gæsteundervisere fra bankerne i Pengeugen, som Finans Danmark står bag sammen med Danmarks Matematiklærerforening. Og selvom efterspørgslen endnu ikke har nået sidste års niveau, er optimismen intakt hos Kåre Enevoldsen fra Finans Danmark, som arbejder med Pengeugen.

"Indtil videre har vi 420 tilmeldte klasser, men vores håb er, at vi når samme niveau som sidste år. Vores erfaring er, at der typisk kommer rigtig mange tilmeldinger i ugen op til vores garantifrist, som er onsdag den 16. januar. Tilmelder en skoleklasse sig senere, kan vi ikke garantere, at klassen får besøg af en gæsteunderviser, men vi vil selvfølgelig gøre vores bedste for, at det sker", siger Kåre Enevoldsen, som er Public Affairs rådgiver i Finans Danmark.

Undervisningsmaterialet er udviklet af Danmarks Matematiklærerforening i samarbejde med Finans Danmark. Det er målrettet 7.-8. klasser, som står for langt den størstedel af tilmeldinger. Men der er også flere 9. klasser og enkelte VUC-klasser, som melder sig til Pengeugen.

Rift om skoler i de store byer

Landets pengeinstitutter er den største bidragsydere af gæsteundervisere, der oftest har en baggrund som bankrådgiver. Efter garantifristen den 16. januar kan pengeinstitutternes kontaktpersoner logge sig på Pengeugens hjemmeside og vælge, hvilke klasser pengeinstitutternes gæsteundervisere vil besøge. Og der er gerne heftig aktivitet lige efter fristen.

"Nogle gange kan der være rift om bestemte skoler blandt rådgiverne. Det er typisk skoler i de store byer, som ligger centralt, men vi er rimelig godt repræsenteret med Pengeugen i alle landets regioner. Min fornemmelse er, at der er rigtig mange gengangere blandt gæsteunderviserne. Bankrådgivere, der har prøvet det tidligere og synes, det er sjovt", fortæller Kåre Enevoldsen fra Finans Danmark.

Ambitionen med Pengeugen er at give eleverne en større finansiel forståelse, og gæsteunderviserne kommer vidt omkring med emner som løn, skat, ÅOP, digital sikkerhed, aktier og obligationer og om, hvordan du lægger et budget og sparer op på en god måde. Ifølge Kåre Enevoldsen har de deltagende skoleklasser i gennemsnit omkring 23 elever, så hvis 700 klasser deltager, får cirka 16.000 elever mulighed for at få en større finansiel forståelse.

Læs mere om Pengeugen her.