Smartphones er en gældsfælde for de unge

I denne uge får flere end 16.000 skoleelever i 7., 8. og 9. klasse landet over besøg af en bankansat, når Finans Danmark holder Pengeuge. De skal lære om privatøkonomi, og Finans Danmarks nyeste analyse viser, at der stadig er et stort behov, for at de unge bliver bevidste om deres forbrug. Særligt finansiering af smartphones kan være med til, at de havner i RKI.

12. mar. 2018

​Selvom antallet af unge mellem 18 og 30 år, der er registreret i RKI, er faldet hvert år siden 2013, er der desværre stadig mere end 48.000 i registeret over dårlige betalere. Det viser Finans Danmarks nyeste analyse om Unge, gæld og opsparing, som blev offentliggjort mandag d.12. marts i forbindelse med starten på det landsdækkende tiltag Pengeuge, hvor bankansatte besøger skoleklasser over hele landet for at undervise unge i privatøkonomi.

Televirksomheder registrerer flest i RKI

Ligesom i 2016 stod informations- og kommunikationsvirksomheder også for en tredjedel af registreringerne i RKI i 2017.

Finans Danmark analyse viser, at unge ofte stifter gæld første gang, når de skal købe en smartphone. Den føles nødvendig for mange, fordi den giver adgang til sociale medier som Snapchat, Facebook og Instagram, hvor man interagerer med vennerne, men desværre er en del unge ikke klar over, at de betaler dyre afdrag, når de siger ja til at finansiere en smartphone på afbetaling via deres mobilabonnement.

"Vi er nødt til som samfund at tage et ansvar for at dæmme op for risikoen for enorm gældsætning i en tidlig alder, der kan forfølge de unge rigtig længe. Her ligger et arbejde i at sikre, at de unge forstår, hvad de siger ja til, når de vælger at købe på afbetaling, og at de forstår, at de skal afdrage deres lån ofte med rigtig høje omkostninger", siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet. Og fortsætter:

"Der er fortsat behov for at få styrket gennemsigtigheden i mange af de hurtige låneprodukter, der er meget nemt tilgængelige. Men at navigere i et stadig mere digitalt finansielt marked og i øvrigt i voksenlivet videre frem kræver også et basalt privatøkonomisk kompetencegrundlag, og her er Pengeugen et godt værktøj til at få italesat problemet og behovet over for de unge".

Telefonen er vigtig for de sociale fællesskaber

De unges låneadfærd etableres tidligt i livet, og Finans Danmarks nyeste tal viser, at især de 18- og 19-årige har gæld i form af forbrugs- og kviklån. Også i den forbindelse fremhæves det, at smartphonen kan være en katalysator, fordi den gør det let tilgængeligt at betale og optage lån.

Fra projektchef i Forbrugerrådet Tænk Frederik Giese forlyder det, at de unge stifter gæld på grund af uforudsete udgifter. De har både svært ved at få lagt et budget, fordi de ikke har overblik over deres faste udgifter, men de har også svært ved at finde råd til at spare op, så de har en "buffer", når der kommer uforudsete udgifter, hvis fx smartphonen går i stykker.

"Der er rigtig mange unge, der kommer i RKI på grund af deres smartphones. Det er aggregat, som er forholdsvist dyrt i dag, men også helt centralt for at deltage i sociale fællesskaber. Og de går i stykker, så derfor bliver de unge nogle gange nødt til at købe nyt. Her bør man have en buffer, så man ikke skal købe sin smartphone på afbetaling", siger Frederik Giese.

Læs mere om Pengeugen her.