Menu luk

Vi skal tale om økonomi på en anden måde

”Jeg kender folk, der er bange for at ringe til deres bankrådgiver, fordi de bliver skældt ud, hvis de har overtræk. De unge har brug for at lære om privatøkonomi på en anden måde”, mener 27-årige Mille Skjold Madsen, der har succes med at kommunikere om privatøkonomi og adfærd på en personlig og humoristisk facon i hendes firma Funnyfinans.

20. mar 2017
3 min
Af Carsten Jørgensen
cjo@finansforbundet.dk

​Unge har generelt svært ved at blive konfronteret med gravalvorlige bankmænd i jakkesæt, der løfter en moralsk pegefinger, fordi den unge ikke har styr på sin privatøkonomi.

"Selvfølgelig skal man tale om privatøkonomi med unge og lære dem ikke at komme i håbløs gæld, men jeg tror, man skal gøre det på en anden måde, end mange banker gør i dag. Jeg kender folk, der er bange for at ringe til deres bankrådgiver, fordi de bliver skældt ud, hvis de har overtræk", siger Mille Skjold Madsen, 27 år og kvinden bag Funnyfinans, der kommunikerer om privatøkonomi og adfærd til unge på en personlig og humoristisk facon.

Hver uge skriver Mille Skjold Madsen i gennemsnit fire blogindlæg om privatøkonomi på Funnyfinans.dk, der tager udgangspunkt i hendes hverdag og udfordringer med at få økonomien til at slå til.

"Jeg kan faktisk godt lide at lægge et budget. Så virker det i hvert fald som om, man har nogenlunde styr på shittet" og "jeg kan rigtig godt lide mit Mastercard gold. Mest fordi det er guldfarvet", skrev hun eksempelvis i et indlæg "10 økonomiske facts om mig" i begyndelsen af januar 2017, og den ærlige, personlige stil hitter blandt de foreløbig 800 unikke brugere på siden.

"Der er mange tabuer forbundet med økonomi. Hvis din ven for eksempel spørger, om I ikke skal gå på cafe og spise nachos, kan du godt afslå det med den begrundelse, at du er på slankekur. Men man afslår det ikke med den begrundelse, at man ikke har råd. Din adfærd med penge er ofte usynlig for andre. Hvis du spiser for meget, er det synligt for andre, fordi du er overvægtig. Men man kan ikke se på en person, om hun eller han bruger mange flere penge, end vedkommende har", forklarer Mille Skjold Madsen, der også tager rundt og holder foredrag om privatøkonomi for unge.

Det lystbetonede forbrug

Hun kalder sig selv en anti-helt og kunne ikke drømme om at have løftede pegefingre over for unges økonomiske adfærd.

"Det lystbetonede forbrug er nok det største problem for unge i dag. Man har svært ved at vente med at få styret sin impuls for at købe noget til man har sparet pengene op. Min generation vil afsted til USA her og nu og har ikke lyst til at vente seks måneder til, vi har sparet pengene op til rejsen", siger Mille Skjold Madsen, der er uddannet journalist og ved siden af Funnyfinans er ansat som kommunikationsansvarlig i iværksættervirksomheden Reshopper.

Sidste år lagde hun sit privatforbrug frem i en hel måned, så læserne kunne se, hvad hun brugte sine penge til.

"Jeg er selv typen, der får lyst til at bruge en masse penge den 1. i måneden, når der går løn ind med det resultat, at jeg ikke har penge sidst på måneden. Men jeg fandt ud af, at hvis jeg ikke reagerede på impulserne om at forbruge løs de første 3-4 dage, havde jeg mange flere penge sidst på måneden. Denne kamp mellem lyst og impuls til at købe på den ene side og fornuft og bevidsthed til at budgettere med pengene på den anden side, tror jeg mange unge har", mener Mille Skjold Madsen.

Det gælder om at fremme denne refleksion hos unge. Og så bør vi være mere åbne om privatøkonomi, mener hun.

"Vi tror, at folk tjener flere penge, end de reelt gør. Og når vi sammenligner med, hvad vores venner og bekendte har råd til, glemmer vi, at vi mennesker prioriterer meget forskelligt, hvad vi bruger vores penge på", siger Mille Skjold Madsen.