Topchef frygter mangel på dygtige medarbejdere

Den sværeste udfordring, som bankerne står overfor, bliver at skaffe den rette arbejdskraft med de rigtige kompetencer til fremtidens bank. Det sagde Nordea-topchefen Casper von Koskull ved Børsens Bankkonference 2017.

24. sep. 2017
1 min

​Nordeas CEO Casper von Koskull var første taler ved Børsens Bankkonference 2017, der fandt sted torsdag den 21. september i København. Her gav han sit bud på, hvordan bankerne skal klare sig i en fremtid med en konstant strøm af nye teknologier og digitalisering. Det handlede i høj grad om, at bankerne skal være robuste og agile i fremtiden.

De skal tage de nye teknologier til sig, men de skal også holde det simpelt og rydde op i forældede systemer. Og så er kundernes oplevelse stadig omdrejningspunktet for fremtidens bank. Topchefen satte også fokus på fremtidens medarbejdere i sin afsluttende bemærkning:

"Hvordan ændrer du en organisation? Jeg kan købe teknologi, jeg kan købe kapital, men hvordan får jeg en arbejdskraft med kompetencerne, jeg har brug for? Den store forandring, som vi står over for, er den kulturelle transformation", siger Casper von Koskull, mens ordene "No business transformation without human transformation" pryder væggen bag ham.

Sektoren står overfor en udfordring, hvor det er en anderledes arbejdsproces og dermed arbejdskraft, der er brug for.

Det bliver ifølge topchefen den sværeste udfordring, men også den mest spændende. I jagten på de nye ansatte, skal arbejdsgiveren nemlig skabe en arbejdsplads, hvor det er sjovt at arbejde. Der skal arbejdes hurtigt, og derfor skal den nye arbejdskraft i højere grad være hurtige til at arbejde med nye teknologier, mens den også er omstillingsparat. Men uden at fokus forsvinder fra den oplevelse, man giver den enkelte kunde.