Stor interesse for at samarbejde med SingularityU Denmark
Interessen for Danske Banks samarbejde med Silicon Valley tænketanken SingularityU Denmark er stor. Petrina Knowles Gjelstrup, som er chef for Danske Banks talent- og lederudvikling, får mange henvendelser fra medarbejdere, som vil benytte sig af bankens partnerskab med det nye nordiske uddannelsessted og 5.000 m2 store innovationshub i København.
Interessen for Danske Banks samarbejde med SingularityU Denmark, som er Silicon Valley tænketanken Singularity Universitys nordiske uddannelsessted i Danmark, er stor. Det fortæller Petrina Knowles Gjelstrup, som er chef for Danske Banks talent- og lederudvikling og hovedansvarlig for samarbejdet.
Siden banken første marts offentliggjorde sit partnerskab med tænketanken har Petrina Knowles Gjelstrup haft travlt med at besvare henvendelser fra medarbejdere, som gerne vil benytte sig af samarbejdet med SingularityU Denmark, hvis amerikanske pendant er kendt for at være en teknologisk frontløber inden for viden og brug af nye teknologier som fx nanotech, biotek, robotter og kunstig intelligens.
"Jeg får ofte henvendelser fra medarbejdere, der kan se muligheder for at anvende partnerskabet. Det kan for eksempel være en forespørgsel om samarbejde med SingularityU Denmark i forbindelse med et afdelingsseminar eller et kundemøde. Det kan også være at anvende innovations hub'en til at eksperimentere og prøve nye initiativer af for at optimere kundeoplevelsen. Så der er rigtig mange henvendelser, og jeg er ikke nervøs for, at vi ikke får brugt samarbejdet", siger Petrina Knowles Gjelstrup, Head of Global Leadership and Talent Development, Danske Bank.
Ifølge Petrina Knowles Gjelstrup betyder samarbejdet med SingularityU Denmark, at udvalgte medarbejdere i banken får adgang til en række uddannelsesprogrammer og tværfaglige talentprogrammer, som SingularityU Denmark faciliterer lokalt i Danmark, Norden og Silicon Valley i Californien. Derudover kan banken bruge SingularityU Denmarks nye nordiske uddannelsessted og en 5.000 m2 stor innovationshub i København til at udvikle og afholde konferencer, topmøder og tværfaglige talentprogrammer.
Alle kan blive udvalgt
Selvom partnerskabet med SingularityU Denmark først blev offentliggjort den første marts, har samarbejdet allerede været i gang siden første januar. I løbet af de første par måneder har to senior lederteams været igennem uddannelsesprogrammer, et talentprogram er blevet iværksat, og derudover har banken haft masser af mødeaktivitet på det nye uddannelsessted i København.
"Vi har planer om, at flere hundrede medarbejdere får direkte berøring med SingularityU Denmark i 2017, og håbet er, at flere tusinde medarbejdere i løbet af de næste 2-3 år får glæde af partnerskabet fx som konsekvens af, at vi på baggrund af samarbejdet implementerer nye strategier og løsninger," fortæller Petrina Knowles Gjelstrup, som understreger, at målgruppen er bred:
"Det kan være alle typer medarbejdere. Fra medarbejdere der sidder i tæt relation med kunden eller medarbejdere, der arbejder med compliance. Så det er bredt forstået. Kigger du på vores nye talentprogram, som hedder Drive Digital Disruption, som vi laver i samarbejde med SingularityU Denmark, er det medarbejdere, som kommer fra mange forskellige steder i organisationen. De kommer fra It, Mobile Life, Personal Banking osv. Det er medarbejdere, vi har identificeret, både fordi de har skabt rigtig gode resultater og også fordi de har en mulighed for at drive den digitale agenda i det forretningsområde, de sidder i."
Rådgivere i kontorfællesskab med start-ups
Danske Bank ser mange muligheder i det nye samarbejde med SingularityU Denmark. Ifølge Petrina Knowles Gjelstrup er formålet med samarbejdet at få styrket bankens viden, metoder og indsigt i eksponentielle teknologier og digitalisering generelt.
"Samarbejdet er samtidig en mulighed for at vi deler vores viden og metoder med andre uden for banken. Det er en inspirationskilde og ekstra motor, der forhåbentlig kan sætte ekstra tryk på udviklingen af teknologiske og digitale løsninger, som banken allerede arbejder på i form af fx MobilePay og Mobile Life", siger Petrina Knowles Gjelstrup.
Og her håber banken, at den kan drage nytte af SingularityU Denmarks 5.000 m2 store nye innovationshub i København. Ambitionen er, at bankens adgang til innovationshuben vil munde ud i samarbejder med forskellige iværksættere og startups om fremtidige digitale løsninger. Og banken vil gerne helt tæt på.
"Startups kan blive vores fremtidige kunder, så derfor vil vi gerne have nogle rådgivere til at have en kontorplads i innovationshuben, så de en gang imellem kan sidde derude. Det giver rådgiverne et unikt kendskab til startupmiljøet og deres behov, og det kan gøre rådgiverne bedre i stand til at skræddersy løsninger til dem. Så det handler om at sikre, at vi kender kunderne og deres virkelighed rigtig godt, så vi kan give dem de bedste kundeoplevelser", siger Petrina Knowles Gjelstrup.
Fakta: Danske Bank blev særlig udvalgt
Tilbage i august-september 2016 fik Danske Bank en henvendelse fra Singularity University, som til daglig har til huse på NASAs campus i Silicon Valley i Californien. Den anerkendte amerikanske tænketank og avancerede tech-universitet søgte partnere til et nyt nordisk uddannelsessted, og ville gerne have Danske Bank med som repræsentant for den finansielle sektor.
"SingularityU Denmark mente, at vi i banken havde en unik position i markedet med den digitale agenda, vi har, og den disruption, vi har lavet i de senere år med blandt andet MobilePay og MobileLife. De så os som frontrunner for den finansielle sektor og tilbød os derfor at komme med i et regionalt partnerskab, som de var i gang med at etablere for hele Norden", fortæller Petrina Knowles Gjelstrup, Head of Global Leadership and Talent Development, Danske Bank.
Banken tog imod invitationen og allerede første januar i år startede bankens samarbejde med SingularityU Denmark. Det var imidlertid først i begyndelsen af marts, at samarbejdet blev offentliggjort, da de sidste brikker i samarbejdet først skulle falde ordentligt på plads.