Sammenstød blev til samarbejde

Da Søren Nielsen, en af grundlæggere af fintech-virksomheden Ernit kritiserede de danske banker for ikke at være innovative nok, svarede Spar Nord igen, og kaldte fintech-bølgen for en boble. Nu har de to parter alligevel fundet hinanden i et nyt samarbejde, hvor Spar Nord investerer i Ernits digitale sparegris.

​Da Ernit deltog i Techstars fintech accelerator-program i New York sidste sommer, hvor 1.000 virksomheder kæmpede om 10 pladser, gik det hurtigt for den danske fintech-virksomhed. Holdet bag Ernit fik efterfølgende to tilbud om investeringer i USA, som iværksætterne valgte at takke nej tak til. De amerikanske investorers krav til virksomheden var for store og det amerikanske marked er ikke så modent som det skandinaviske. Til gengæld gik der ikke mange måneder før fintech-firmaet fik en dansk spiller med på holdet.

Ernit er en digital sparegris, som i det næsten kontantløse samfund skal lære børn at spare op, selvom de ikke har kontanter. Børnene får en fysisk sparegris, hvor forældrene via en app kan sende penge til. Det opsparede beløb vil blive vist på trynen, så børnene kan følge med i, hvor meget de sparer op.

I efteråret blev det tydeligt, at Søren Nielsen og Spar Nords kommunikationsdirektør, Ole Madsen, ikke var enige om, hvorvidt de danske banker er innovative nok. Søren Nielsen luftede i en artikel på FinansWatch.dk sin frustration over, at bankerne ikke udnytter mulighederne, der ligger i de nye fintech-virksomheder. Ole Madsen svarede igen ved at kalde fintech-bølgen for en boble. Siden efteråret er stemningen dog vendt, og Spar Nord har for nylig sammen med Seed Capital samlet investeret fem millioner kroner i Ernit.

"Vi er grundlæggende meget enige med hinanden i, at innovation ikke opstår ved, at man tager en dag ud af kalenderen og samles på et seminar. Men det kræver en grundlæggende kulturændring", siger Søren Nielsen.

"Spar Nord overraskede mig, fordi de agerer ekstremt hurtigt og er hurtige til at træffe beslutninger. Og det en af grundende til, at jeg tror, at de kan blive meget innovative i fremtiden", siger Søren Nielsen.

Store ambitioner

Søren Nielsen understreger, at der i dag kun er rigtig god stemning mellem Spar Nord og Ernit. Han glæder sig til at få gang i samarbejdet med Spar Nord, hvor integrationen af banken i produktet er den næste store udfordring. Her kan den nye samarbejdspartner, Spar Nord, være til stor gavn.

"Spar Nord kan hjælpe os med at integrere banken i Ernit. Altså vi har en app og en sparegris, der kan alt muligt, men lige nu er der ikke en forbindelse til banken. Så vi skal koble pengene op på en rigtig konto i banken, så pengene ikke bare er "funny money", men rigtige penge på en rigtig konto", siger Søren Nielsen.

Ifølge Søren Nielsen har Spar Nord det setup, der skal til for at få Ernit til at vokse. Udover at hjælpe med at integrere en bankkonto i Ernit, kan Spar Nord også få produktet ud til danskerne og dermed vise, at der er interesse for produktet.

"Forhåbentligt vil vi kunne få Ernit ud til danskerne med succes og dermed bevise, at der er et marked for produktet. Derefter kan vi begynde at skalere uden for landets grænser", siger Søren Nielsen.

De tre stiftere af Ernit er begge familiefædre, der fik idéen til den digitale sparegris, fordi de ønskede at give børn en bedre forståelse af pengenes værdi.