Sæt fokus på sejrene – og få flere af dem

Det, du træner hjernen i at lægge vægt på, får du mere af. Derfor giver det god mening at dyrke det, der lykkes i arbejdslivet, siger erhvervspsykolog Birgitte Jepsen.

1. maj 2017
5 min

​Der er altid noget at ærgre sig over. Men i de fleste virksomheder er der også noget, der lykkes. Hvis den del sættes i fokus, bliver der flere succeser at fejre – og en bedre hverdag for medarbejderne.

"Hjerneforskning har inden for de senere år bevist, at hjernen kan trænes og styrkes, så man bliver bedre til at fokusere på det, der fungerer", siger erhvervspsykolog Birgitte Jepsen, der i mere end to årtier har arbejdet med trivsel på arbejdspladsen.

Til sin glæde kan hun lægge stadig mere forskningsmæssig dokumentation frem, når hun holder foredrag på arbejdspladser om, hvordan trivsel og hjernens fokus hænger sammen.

"Forskerne har bevist, at hjernens højre frontallap beskæftiger sig mest med det, der ikke virker og det bagudrettede, mens venstre tager sig af det fremadrettede og det, der virker. Hjernen er formbar, og den side, man bruger mest, vokser. Dermed bliver man mere tilbøjelig til at lade den side styre stadig mere i hverdagen".

Sejre giver bedre trivsel

I finanssektoren har der været en del at sætte højre frontallap i sving med i en årrække. Afskedigelser, endeløse organisationsændringer, effektiviseringer og dårligt omdømme. Og Birgitte Jepsen siger ikke, at du som ansat i sektoren bare skal glemme det hele og tænke positivt.

"Der skal være plads til også at italesætte det, der ikke går godt. Men det giver god mening at arbejde for at skabe en kultur, der fokuserer på sejrene og på det, man har opnået, i stedet for det, man har mistet, på nederlag og fiasko".

Gør man det sidste, kan det eksempelvis give sig udtryk i, at en afdeling snakker mest om det høje sygefravær og de kunder, der ikke kom i hus, i stedet for at give sig tid til at glæde sig over et godt årsresultat eller tilgang af nye kundetyper.

"Og jo mere du taler om det, du har mistet, jo dårligere bliver din trivsel på arbejde. Dårlig trivsel på arbejdet går ud over din trivsel i al almindelighed – og ja, ud over dit liv", siger Birgitte Jepsen, der selv er meget bevidst om at træne sin venstre frontallap.

En afdæmpet fejring

Der er meget forskellige tilgange på de enkelte arbejdspladser til, hvordan man har lyst til at fejre sejre – det vigtige er, at man gør det. Nogle steder fungerer det at gøre noget ud af dem ved at annoncere dem på tavler med flag og hurra, mange steder er man til en mere afdæmpet form.

"Vi er herhjemme meget præget af janteloven. Vi er ikke dem, der pludselig kommer springende ind i et lokale med armene i vejret som en håndboldspiller, når noget er lykkedes for os. Men hvis lederen sørger for, at man for eksempel begynder møder med at tale om det, der er gået godt, har det en afsmittende effekt. Eller hvis der udnævnes kollegiale par, så Anne fortæller om det, hun har iagttaget kollegaen Jørgen lykkes med i ugens løb, mens han har til opgave at fortælle om hendes sejre".

Amerikansk tilsnit

Birgitte Jepsen har iagttaget, at danske virksomheder med amerikansk eller canadisk rod lever op til deres ry og har en anden kultur og naturlig tilgang til at fejre sejre. Vi danskere kan godt lære at fejre os selv tilsvarende på en sådan arbejdsplads:

"Vores hjerne har såkaldte spejlneuroner – vi spejler eller kopierer den adfærd, vi er omgivet af. Så når andre omkring os fokuserer på sejrene, får vi selv lettere ved det".

For at fejring af sejre skal virke ægte, kræver det dog, at arbejdspladsen har god trivsel:

"Det kræver, at der er god trivsel og kommunikation i hverdagen – det virker helt forkert at fejre og dele sejre, hvis det er en arbejdsplads, hvor man ikke plejer at sige godmorgen til hinanden".

Gør det selv

Hvis ledelsen på din arbejdsplads er dårlig til det med at fejre sejre, er det ikke ensbetydende med, at slaget er tabt. Du kan selv være med til at skabe en kultur, hvor du fejrer sejre sammen med dine nærmeste kolleger.

"Der skal fokus på det, I ønsker mere af, og når det lykkes, stortrives en arbejdsplads. Det er ikke ensbetydende med, at man har lukket øjnene for udfordringerne. Det er mere som … hvis du ser en hundelort foran dit hjem. Der er ingen grund til at gå og dyrke ærgrelsen over den og advare andre familiemedlemmer om den. Det er bedre at hente en skovl og koncentrere dig om noget, der peger fremad. Den forskel i tilgang til problemer er forskellen på fiasko og succes".

Fejr en sejr

Meget af det, der lykkes på danske arbejdspladser, bliver forbigået i tavshed, mens der bruges meget tid på det, der ikke fungerer.

Arbejdsglædenu.dk foreslår derfor, at du gør det til din mission at gøre noget ved det og finder en sejr, du synes er værd at fejre.

Det kan være noget, du selv, en kollega eller afdelingen har udrettet.

Hvornår skal det fejres? I en pause, til et møde eller en eftermiddag inden fyraften?

Så mangler du bare at finde frem til, hvem der skal med – få kolleger eller hele afdelingen – og om sejren skal markeres med kage eller anden servering.

Det er ikke raketvidenskab, men det kræver, at nogen tager initiativet.

Jeg er god! Vi er gode!

Nogle virksomheder indleder ugentlige eller månedlige møder med runder, hvor de enkelte medarbejdere selv fortæller, hvad der er lykkedes for dem i ugens løb, og hvordan de bar sig ad med det. Eller lederen fortæller, hvad der er at fejre på afdelings- eller virksomhedsniveau.

Fejring af små og store sejre er i en del virksomheder lagt i faste rammer. Der uddeles marcipanbrød, en beskeden præmie eller et trofæ for ugens bedste faglige indsats eller kollegiale adfærd. Mål og delmål, der nås, er også ofte anledning til fejring.

Et godt regnskabsår? Så er der dømt lagkage eller champagne i nogle virksomheder, indimellem også en solid fest som belønning for god fælles indsats.