Nysgerrigheden skal drive os

”Det gælder om at styre digitaliseringen, så vi får bedre arbejdspladser og stærkere relationer til kunderne. Den skal ikke kun være et redskab for besparelser”, sagde Finansforbundets formand Kent Petersen i en paneldebat ved Finansforbundets nytårskur onsdag den 25. januar.

25. jan. 2017

​Temaet for Finansforbundets nytårskur var "Digitalisering – hvad skal vi leve af". Altså en diskussion af digitaliseringens konsekvenser for jobbene i den finansielle sektor. 170 var mødt op onsdag den 25. januar på Christianshavn for at høre bud på fremtiden og for at diskutere perspektiverne.

Og lad det være sagt med det samme. Mange gæt og mange refleksioner. Men også en stor usikkerhed om, hvad digitaliseringen betyder for job og uddannelse i den finansielle sektor. Paneldeltagerne var Anders la Cour, CEO for Saxo Payments, Ulrik Nødgaard, direktør I Finans Danmark, Cecilia Bonefeldt-Dahl, direktør i Globit og bestyrelsesformand for IT-branchen og Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

"Der er to aspekter for os alle i forhold til digitaliseringen. På den ene side er vi fascinerede af alle digitaliseringens muligheder. Det er fedt, når køleskabet selv kan bestille mælk, når den sidste liter er drukket. Men på den anden side er der bekymringen for vores job, når "Amelia" og "Erna", og alle de andre mere og mere kompetente robotter, tager over", sagde Kent Petersen, der opfordrede til, at vi alle reflekterer over, hvordan vi skal forholde os til udviklingen.

Selv antog Finansforbundets formand den konstruktivt skeptiske tilgang.

"Jeg tror ikke det er formålstjenligt som maskinstormer at bekæmpe udviklingen. I stedet synes jeg, vi nysgerrigt og åbent skal forholde os til muligheder og farer. Det gælder om at styre digitaliseringen, så vi får bedre arbejdspladser og stærkere relationer til kunderne. Den skal ikke kun være et redskab for besparelser".

Forretningsmæssig brug af data

Flere af paneldeltagerne begræd de begrænsninger, lovgivningen lægger på at bruge bankernes data forretningsmæssigt.

"Fremtidens job ligger i at analysere og bruge data til at skabe nye serviceydelser", sagde Cecilia Bonefeldt-Dahl, direktør i Globit og bestyrelsesformand for IT-branchen, og hun opfordrede til, at man fik et forhold til brug af data, som var mere drevet af viden end af frygt.

Det var et synspunkt, som Ulrik Nødgaard bakkede kraftigt op, men alt i alt så han relativt afslappet på jobsituationen i sektoren.

"Tænk på, hvor forskrækkede vi blev under de første bølger af outsourcing i starten af årtusindeskiftet. Her var spørgsmålet også: Hvad skal vi leve af, når alle jobbene er flyttet til Asien. Det gik ikke så galt, og det tror jeg heller ikke, det gør nu. Vi skal gribe mulighederne, og vi er godt rustede. Danmark har et kæmpe godt fundament for at tage digitaliseringen til sig. Men der vil komme en rotation og dynamik, som stiller store krav til den enkelte".

Spår færre opgaver til rådgivere

Derimod mente Anders la Cour nok, at der var grund til ængstelse på kort sigt:

"Der sker en revolution, der er meget voldsom. Vi ser et teknologisk kvantespring, der stiller utrolige krav til samfundet og uddannelsessystemet, og vi skal passe på, at vi ikke bliver løbet over ende, så der skabes en lille elite og en stor gruppe tabere", sagde Anders la Cour, der ikke spåede den traditionelle bankrådgiver mange opgaver fremover.

"De kommende generationer vil gå efter platforme, de har tillid til, gode brugergrænseflader og hastighed. For dem betyder det mindre at sidde ansigt til ansigt med en rådgiver".

Det synspunkt vakte naturligt nok efterfølgende nogen debat.

Men enighed var der om krav til uddannelsessystemet. Og her indrømmede Finansforbundets formand, at han var usikker.

"Vi skal lære ved at være nysgerrige. Det er blandt andet derfor, vi har åbnet vores hus for de nye fintech-start-ups, så vi kan lære dem at kende, se hvordan de arbejder, og hvordan de tænker. Men det er utroligt svært, som vores uddannelsessystem er bygget op, hvor der er en fem til 10 års margen. Hvad ved vi om, hvilke kompetencer, der er brug for om 10 år", sagde Kent Petersen

Udfordringen er, hvordan vi i fællesskab tager fat på den digitalisering, vi ved kommer, og hvordan vi klarer transformationen. Vi er usikre, men vi bliver nødt til at starte med dialogen, synes konklusionen at være. Og det var så netop, hvad paneldeltagere og medlemmer startede på med nytårskuren 2017.