Nordea har en finger på fintechpulsen

Vi er nødt til at mærke verden, skabe nogle forbindelser og bliver klogere. Sådan lyder det fra Jan Sirich, som er leder af Group Digital i Nordea, der siden starten af året har haft kontor i Copenhagen FinTech Lab. Det er der kommet værdifuld viden og flere samarbejder ud af.

21. aug. 2017
3 min

​Den digitale puls banker stærkt i øjeblikket. Også i den finansielle sektor. Det mærker de i Nordeas digitale team, hvor danske Jan Sirich er leder for 10 mand. Hver uge bliver gruppen kontaktet af startupvirksomheder, som kommer og pitcher deres ide. Og Nordea lytter gerne med. Det er en del af bankens strategi.

"Nordea ønsker at knytte tættere bånd til fintechmiljøet. Vores CEO, Casper von Koskull, fremhæver, at vi skal indgå partnerskaber med fintech og startups. Det er en strategi fra bankens side, at det vil vi, fordi vi mener, vi dermed hurtigst kan sikre vores kunder de bedste finansielle servicer – dette handler både om innovation og hastighed. At sidde i Copenhagen FinTech Lab sammen med nogle af startupvirksomhederne er bare en af måderne at komme i dialog med dem på og få kendskab til, hvilke nye typer servicer der bliver arbejdet på", siger Jan Sirich, leder af Group Digital i Nordea, og fortsætter:

"Ved at sidde her kommer vi meget tættere på og får kontakt med mange af de startups, der er i huset. Og det er noget af det, jeg synes er allermest værdifuldt ved det. Vi møder dem ansigt til ansigt, og det gør det nemmere for dem at komme hen at tage fat i os og sige, er det ikke jer fra Nordea, kunne I ikke tænke jer at se, hvad vi laver?"

Drømmen om et milliardeventyr

Som sponsor har Nordea og det digitale team siden starten af året haft seks siddepladser i Copenhagen FinTech Lab, og det har indtil videre vist sig at være godt. Nordea har allerede samarbejdet med tre af lab'ets mere etablerede fintechvirksomheder og kigger i øjeblikket på muligheden for at indgå et mere varigt partnerskab med flere af dem. Ifølge Jan Sirich er Nordea qua sin størrelse og internationale rækkevidde en attraktiv partner for iværksætterne at indgå samarbejde med.

"Vi er en interessant partner, fordi vi er så stærke på det nordiske marked og har en løsning, som allerede er multinationalt implementeret i Norden. Ved at samarbejde med Nordea har startupvirksomhederne et godt ståsted til at skalere på et eller flere markeder uden for Norden. Og det er skalering, der gør, at det økonomisk kan blive rigtig sjovt for iværksætterne. Mange af dem drømmer om at blive til en såkaldt "unicorn"-virksomhed, en startupvirksomhed værdisat til over en milliard dollars, der kan åbne muligheder for nye eventyr".

"Derudover søger de også vores eksperter. Der er enormt meget regulering inden for den finansielle sektor. I Nordea har vi ansat mange mennesker til at holde styr på det. Det er viden, som det normalt er supersvært at få adgang til som startup og i øvrigt også dyrt".

De mange samtaler og flere hundrede møder med startups har givet Jan Sirich og hans team et godt indblik i startupkulturen, hvor evnen til at omstille sig er en del af dna'et. Det, du tror, du skal lave i dag, bliver ændret i morgen. Det kan være, fordi kunderne ikke er interesseret i produktet, fordi du skal bruge en anden teknologi, eller fordi du skal fokusere på et andet kundesegment.

Mærk verden

Ud over Copenhagen FinTech Lab arbejder Jan Sirich og hans hold også på andre af Nordeas adresser, blandt andet på Christiansbro og Prags Boulevard i København samt Nordea i Stockholm, Helsinki og Oslo. Derudover rejser de løbende rundt i hele verden. Inden for det seneste år har de således besøgt Israel, Silicon Valley i USA, London, Shanghai og Singapore. På samme måde som med Copenhagen Fintech Lab har Nordea tilsvarende hubsamarbejder i de øvrige byer og områder.

"Vi er nødt til at komme ud at mærke, hvad der sker, og tale med nogle mennesker, for ellers bliver vi ikke klogere. Vi er rigtig gode til at danne alle mulige mærkelige billeder i vores hoved af, hvordan vi tror, virkeligheden er. Men vi bliver simpelthen nødt til selv at mærke det ved at tage ud og skabe nogle forbindelser og noget netværk", understreger Jan Sirich.