Nets øger sikkerheden for nethandel

I løbet af februar vil Nets lancere en ny personlig engangskode, som skal sikre at kortoplysninger fra Dankort ikke hackes og sælges videre, når vi shopper online. Det sker efter, at antallet af forsøg på svindel er tredoblet på to år.

​Ved Dankortkøb over 450 kr. vil forbrugeren fremover skulle verificere sig selv en ekstra gang for at få lov at gennemføre en handel online. Forbrugeren vil få tilsendt en ekstra kode på SMS, og koden skal derefter indtastes på hjemmesiden for at verificere kortet. Den personlige engangskode er før kun blevet brugt ved onlinekøb fra internationale kort, men vil i fremtiden også være nødvendig ved køb fra Dankort.

"Vi kan ikke sætte en præcis dato på, hvornår koden bliver implementeret, men det vil blive lanceret her i løbet af februar," siger Søren Winge, der er Head of Press i Nets, til Nyhedsbrevet Finans.

Nets ønsker ikke at offentliggøre de præcise tal, men de fortæller at svindel hvert år koster de danske banker et pænt trecifret millionbeløb. Størstedelen af alt svindel med kort foregår online, og netop derfor er det her Nets vil øge sikkerheden.

Kundernes bekvemmelighed i fokus

Kaspar Kristensen, der er Senior Vice President med ansvar for kortmisbrug i Nets, oplyser, at man ikke ønsker at besværliggøre online transaktionerne for forbrugerne.

"Grænsen er sat ved 450 kroner, fordi vi ønsker at forstyrre forbrugeren mindst muligt, samtidigt med at begrænse svindel. Online shopping skal stadig være bekvemmeligt for forbrugeren", siger Kaspar Kristensen.

I Nets er man ikke bange for, at forretningerne vil protestere imod den nye kode.

"Forretningerne står selv med en del af regningen, hver gang der bliver svindlet, så de har også en interesse i, at vi øger sikkerheden", fortæller Kaspar Kristensen.

En del af en større indsats

Den nye kode ved onlineshopping med Dankort, er en del af en række nye tiltag Nets sætter i gang for at øge sikkerheden. I december blev Nets Fraud Prevention lanceret, der gør det muligt at verificere og afvise Dankort i det sekund transaktionen finder sted. Kaspar Kock Kristensen forventer, at de ny tiltag kan reducere svindlen markant.

"Med den nye engangskode som vi kalder Secure by Nets og den nye funktion, hvor kort bliver verificeret i realtid, regner vi med at kunne reducere internetmisbruget på Dankort med minimum 50-60%", siger Kaspar Kock Kristensen.

Sidste år forhindrede Nets misbrug for over 400 mio. kr.