Ledere er utydelige i forhold til ligestilling

Er chefen optaget af ligestilling eller ligeglad? Finansforbundets medlemmer er ofte i tvivl, viser en undersøgelse, som Epinion har gennemført for Finansforbundet.

18. dec. 2017

​Hvis ligestilling skal opnås på en arbejdsplads, kræver det, at ledelsen går foran og er tydelig i sine signaler. Men medlemmerne er tilsyneladende ofte i tvivl om, hvorvidt deres topledelse og nærmeste ledere interesserer sig for den sag.

Det viser en undersøgelse om ligestilling, som Epinion har udført for Finansforbundet blandt næsten 1.300 medlemmer.

Kun godt hver tredje mener således, at deres nærmeste leder interesserer sig for lige løn mellem kønnene.  En mindre gruppe vurderer ikke, at det er tilfældet og resten er usikre på, hvordan deres nærmeste leder forholder sig til den sag.

Når det gælder karriere og efteruddannelse, mener lidt flere, at deres nærmeste leder er opmærksom på at tænke ligestilling ind. Men også her er der en stor gruppe, der ikke har nogen mening om, hvorvidt det er tilfældet.

Topledelsens holdning er også uklar

Det er ikke kun den nærmeste leder, medlemmerne har svært ved at tyde i forhold til ligestilling. Topledelsen er tilsyneladende heller ikke helt let at blive klog på i den sammenhæng – godt halvdelen mener, at den øverste ledelse er interesseret i ligestilling.

Et gennemgående træk i undersøgelsen er, at kvindelige medlemmer mener, det står sløjere til med ligestilling end mændene.

Eksempelvis er kun to ud af ti kvinder helt enige i, at det står godt til med ligestillingen på deres arbejdsplads, mens det gælder seks ud af ti mænd.

Hvis man tæller dem med, der er delvist enige, er det dog samlet otte ud af ti medlemmer, der mener, det står godt til med ligestillingen på egen arbejdsplads.

Læs mere om resultaterne fra Epinions undersøgelsen i det store tema om ligestilling og mangel på samme i det seneste nummer af Magasinet Finans her.