Jeg vil hellere være kulturforandrer end en løftet pegefinger

Han er spontan. Utålmodig. Passioneret. Sjov. Nytænkende. Modig. Og så har han med base i Vietnam solgt havemøbler til det meste af verden! Mød 29-årige Daniel Dalum-Larsen. Han er ny områdetillidsmand i MobileLife og MobilePay, og han er ikke bange for at gå sin egen vej

13. nov. 2017

Han skulle egentlig have været softwoodmanager i Arkhangelsk i Nordvestrusland. Det var, hvad jobannoncen i Berlingske havde lydt på, og hvad han i første omgang sagde ja til i en alder af 20 år. Han ændrede i mellemtiden holdning og blev hardwoodmanager og brugte tre år på at sælge havemøbler til det meste af verden blandt andet med base i Vietnam.

I dag arbejder han som 29-årig som Solutions Manager i MobilePay Denmark under moderselskabet Danske Bank, og hans træeventyr beskriver ham meget godt som person. Der er ikke langt fra tanke til handling, Daniel Dalum-Larsen handler hellere i dag end i morgen. Tålmodighed er noget, han øver sig på. Især efter at han sidste år valgte først at blive tillidsmand og senere i år at blive områdetillidsmand for MobilePay Denmark og innovationshubben MobileLife.

"Det er rigtig spændende at være noget for sine kolleger. At være en tillidsfuld partner, de kan gå til og drøfte forhold med, som de ikke kan drøfte med andre, hverken derhjemme eller på arbejdet. Og så følte jeg måske også, at jeg havde en råstyrke til for eksempel at gå imod eventuelle ledere og andre topfolk for at sikre et godt socialt arbejdsklima, hvor ingen står i skyggen af andre, men alle bliver inddraget og inkluderet. Så jeg tænkte, at det skal jeg prøve", siger Daniel Dalum-Larsen.

Tillidsmand for folk på vej videre

Som områdetillidsmand er Daniel Dalum-Larsen tilknyttet 185 medarbejdere, 120 af dem arbejder i MobileLife og 65 i appvirksomheden MobilePay Denmark, som i alt beskæftiger 300 medarbejdere. Og det kræver sit at være tillidsmand for de to områder, som langtfra ligner resten af Danske Bank-koncernen hvad angår struktur, kultur og medarbejdersammensætning.

Det er en god blanding af bankfolk og folk udefra, og det afspejler sig i organisationsprocenten. Ifølge Daniel Dalum-Larsen er 24 procent af de 65 kolleger i hans MobilePay Denmark-afdeling organiseret i Finansforbundet mod kun 8 procent af hans 120 kolleger i MobileLife. Og det skyldes flere faktorer.

"Det er ikke, fordi de er medlem andre steder. Det er et spørgsmål om tilhørsforhold, fordi de ofte er i en konsulent- eller projektstilling, hvor de er her i en begrænset periode. Hvis de har været her i to år, bliver de hooket på alle de goder, de har, og så går de ikke tilbage til en it-virksomhed. Hvis de ikke har været her så lang tid, men kun et år, er de måske ikke i finanssektoren længere. Så går de videre til et nyt it-projekt, en ny hub eller et andet digitaliseringsprojekt – whatsoever".

Andre faktorer, der spiller ind på den lave organisationsprocent, er ifølge Daniel Dalum-Larsen, at flere af kollegerne især i MobileLife kommer fra andre lande, hvor man typisk ikke har en stærk tradition for at være medlem af en fagforening. Derudover er de relativt svære at hverve med gå hjem-møder, netværk og udvikling, fordi banken er meget opmærksom på at fastholde dem ved løbende at tilbyde dem uddannelser og oplevelser, der skal lære dem noget nyt.

Kendt som den sjove taler

Daniel Dalum-Larsen har derfor indgået en aftale med bankens fasttilknyttede HR-person i MobileLife om, at de løbende sparrer med hinanden, og at han en gang om måneden arbejder i innovationshubben og får en fornemmelse af arbejdspladsen og en snak med medarbejderne over en kop kaffe eller en skål mysli. For det er ikke så ofte, at de kommer til ham af sig selv.

Så Daniel Dalum-Larsens tillidsmandsrolle er meget face to face. Og det har han det helt fint med. Det ligger på rygraden efter 4 år som ejendomsmægler. Og han er ikke bange for at gøre sig bemærket. Det virker, har han fundet ud af. For ham blev tilliden skabt hos kollegerne, da de fandt ud af, at han stod i spidsen for de sociale arrangementer hos MobilePay og MobileLife. Og ikke mindst ved en tale, der blev holdt på engelsk, som bogstaveligt talt lagde flere af hans kolleger ned i grinekramper.

"Det var ikke helt med vilje, men jeg har efterfølgende fået prædikatet som 'ham, der er god til at improvisere taler på engelsk'. De synes, at hvis man ikke kan være mere højtidelig end det, så er det dejligt. Også fordi der her i huset (redaktionen: MobileLife) slet ikke er den der højtidelighed. Der er en helt anden kultur, hvor menneskene, der arbejder her, og de kunder, vi udvikler løsninger til, er mere i centrum end måske lige regnskaber, profitter, afkast og så videre".

Tog livtag med overenskomsten

Daniel Dalum-Larsens aktive sparring med Dansk Banks HR har blandt andet resulteret i en ny lokalaftale for MobileLife, som Danske Kreds og Danske Bank indgik i juli 2017. Lokalaftalen er tænkt som en forenkling af overenskomsten og et forsøg på at kigge ind i fremtiden.

"Vi så ind i, hvad det er, medarbejderne her har brug for. Hvad er det, der giver værdi? Selvfølgelig uden at røre ved de grundlæggende ting som barsel og så videre. Vi pillede ved ferie, over-/merarbejde, begrebet lønninger og bonusprogrammet, således at alle belønnes i en eller anden udstrækning. Fordi der her er fællesskab frem for individløsninger. Her forstår de værdien i at samarbejde og løfte i flok".

Ifølge Daniel Dalum-Larsen har kollegerne i MobileLife som noget unikt valgt at lægge alle bonusser sammen i en pulje, som stedets 120 medarbejdere bruger til fællesaktiviteter som for eksempel oplæg udefra og rejser til udviklingssteder, hvor man ser på nye tiltag, får nye ideer, afholder workshops med mere.

"Jeg er måske mere en kulturforandrer her. Jeg tror ikke, jeg bliver set så meget som tillidsmanden, men mere som ham, der ligesom sikrer overensstemmelse mellem, at det, der bliver planlagt på ledelsesniveau, også bliver holdbart for medarbejderne. Og så tror jeg også, de betragter mig som ham, der sikrer en god kultur, bidrager til det sociale og er en sjov og tillidsfuld person uden at være den der seriøse meget løftede pegefinger".

Blev optaget i tillidsmandsfamilien

Daniel Dalum-Larsen er meget glad for tillidsmandsjobbet og den faglige karriere. Det gælder samarbejdet med ledelsen, med andre tillidsmandskolleger og med Danske Kreds og Finansforbundet. Og han benytter sig meget af det faglige netværk, som han ikke vil være foruden.

"Det er en gevinst ud over alle grænser at kunne vide, at der kan være nogen, som har svar på det, du sidder med. Nogle gange jagter du ikke en paragraf eller et komma, men mere en personlig relation eller en personlig oplevelse fra en anden tillidsmandskollega. Og den ved jeg altid, hvor jeg kan få, eller hvor jeg kan søge efter den. Det giver en enorm tryghed og var også grunden til, at jeg turde springe ud i at blive tillidsmand".

"Hvis jeg havde været alene, ikke kunne få nogen uddannelse eller ikke kunne blive skarp på, hvordan jeg ligesom skulle tilgå tingene, så tror jeg også, jeg havde haft en meget større aversion imod at sige ja tak til at blive tillidsmand. Men jeg vidste bare, at når man siger ja, så bliver man også en del af familien og bliver hjulpet på vej. Det har jeg følt fra dag et. Der er ikke nogen tvivl om, at man vil hinanden. Og det er en kæmpe tryghed".

Fjerner gammelt fagforeningsstøv

Ifølge Daniel Dalum-Larsen hænger der stadig gammelt fagforeningsstøv ved Finansforbundet, fordi det er en fagforening. Og en del af rollen som tillidsmand er også at tage fat i støvekosten og gennem øget oplysning og handling at give kollegerne et mere nutidigt billede af Finansforbundet. Og her kan han godt se værdien i, at der var flere unge tillidsfolk som ham selv.

"Tillidsmandsjobbet kan ikke besættes af hvem som helst. Du skal være udadvendt, åben og tillidsvækkende. Og jeg kan godt blive lidt nervøs for, hvor vi finder de personer i fremtiden, hvis de alle sammen er individuelle og meget personligt indrettet på deres egen sag".

"Jeg har aldrig nogensinde taget jobbet som tillidsmand for egen vindings skyld i form af uddannelsen og andet. Jeg har taget det som den sociale rolle, det er. Og jeg er ikke i tvivl om, at der i fremtiden også er behov for personer, som tager medarbejderkappen på og kæmper medarbejdernes kampe. Også fordi vi får nogle arbejdsgivere, der bliver mere og mere kreative og tænker mere profitorienteret".

Overvejer du at blive tillidsmand? Læs mere om rollen her