International hæder til Middelfart Sparekasse

Middelfart Sparekasse er kåret som Europas 3. bedste arbejdsplads målt på trivsel og arbejdsglæde blandt medarbejderne. Hæderen blev fejret med hotdogs. Djurslands Bank blev nr. 44 ud af 50 i konkurrencen.

​Fredag den 9. juni var der hotdogs på menuen i Middelfart Sparekasse, som ellers kun serverer sund og nærende mad. For blandt 2.340 virksomheder i 19 europæiske lande blev fynske Middelfart Sparekasse kåret som den tredje bedste arbejdsplads i Europa i kategorien mellemstore virksomheder, der har mellem 50 og 499 medarbejdere. Det offentliggjorde analyse og konsulentvirksomheden Great Place to Work sent torsdag aften den 8. juni.

Fællestillidsmand Ulrik Sørensen fortæller, at medarbejderne er meget stolte at den internationale anerkendelse. Men at de denne gang ikke har gjort så meget ud af at fejre sig selv.

"Vi gav den rigtig meget gas, da vi blev kåret til Danmarks bedste arbejdsplads, men den her gang har vi holdt lav profil. Vi klapper hinanden på skulderen og er taknemmelige over, at vores arbejdsmiljø er så godt", siger Ulrik Sørensen, som har arbejdet i Middelfart Sparekasse i 10 år, til Nyhedsbrevet Finans.

Fire gange er sparekassen kåret til at være den bedste arbejdsplads i Danmark af den danske afdeling af Great Place to Work. Og det er for 15. år i træk, at sparekassen er på listen over Europas bedste arbejdspladser.

Ditte Vigsø, der er Great Place to Works danske direktør, er ikke i tvivl om, at det gode arbejdsmiljø har smittet af på sparekassens nettokundetilgang som i år 2016 steg med 10 procent.

"Middelfart Sparekasse er et fremragende eksempel på, at medarbejdertrivsel og forretningsmæssige resultater går hånd i hånd. God ledelse giver motiverede medarbejdere og motiverede medarbejdere skaber alt andet lige bedre resultater", siger Ditte Vigsø.

Trivsel kræver fællesskab

Middelfart Sparekasses direktør mener, at det skaber trivsel at definere de værdier og mål, som samler de 18 afdelinger og 300 medarbejdere.

"For os handler det at drive virksomhed om meget andet end bundlinjen. Det handler blandt andet om at give tilbage til de lokalsamfund, vi er en del af. Hvert år giver vi mindst 7,5 mio. kr. til foreninger og organisationer. For medarbejderne giver det stolthed over deres arbejdsplads - og de kan se en større mening med at gå på arbejde", siger Martin Baltser.

Deltagerne i Great Place to Work vælger selv at deltage i konkurrencen og betaler selv for undersøgelsen af den interne trivsel. Alle medarbejdere har anonymt udfyldt et omfattende spørgeskema, hvor de blev bedt om at vurdere graden af tillid, stolthed og fællesskab på arbejdspladsen

Partnerskab med Finansforbundet

Middelfart Sparekasses fokus på medarbejdernes udvikling understreges af, at sparekassen i 2016 indgik en partnerskabsaftale med Finansforbundet om Worklife Investment. Det har betydet af 280 ud af 310 medarbejdere har stiftet bekendtskab med Finansforbundets Worklife Investment-projekt, for at få afklaret hvilke kompetencer de gerne vil udvikle for at imødegå fremtidens udfordringer i finanssektoren.

Djurslands Bank deltog også i konkurrencen og blev kåret til den 44. bedste arbejdsplads i Europa.