Menu luk

Ikke kun et spørgsmål om penge

Rejser til Silicon Valley og uddannelsesforløb for unge velhavere er blandt tilbuddene til Danske Banks private banking-kunder. ”Vi er optaget af at skabe relationer til kunderne og signalere, at det ikke udelukkende handler om pengene”, siger Marlene Nørgaard, der er direktør for Danske Bank Private Banking.

12. jun 2017
3 min

​"Skulle jeg investere i kunst? Er aktier et bedre valg?"

Hvis unge arvtagere trænger til basisviden om, hvordan formuen bedst forvaltes, står Danske Bank klar med et modulopbygget uddannelsesprogram for netop den målgruppe. Ligesom banken har tilbud målrettet velhavere andre steder i livet.

"Vi er optaget af at skabe relationer til kunderne og signalere, at det ikke udelukkende handler om pengene. At vi kan skabe værdi for dem i netop den livssituation, de befinder sig i", siger Marlene Nørgaard, der er direktør for Danske Bank Private Banking.

Hun har eksempelvis været med kunder i Silicon Valley, hvor de får indblik i den seneste udvikling inden for blandt andet virtual reality og artificial intelligence og møder startupvirksomheder, der kan være mulige investeringsobjekter.

"Til efteråret skal vi have det tredje hold med 30 kunder af sted. De betaler selv fly og hotel, men det er attraktivt – for ligegyldigt om de har en halv eller en hel milliard kroner, vil de ikke kunne få de kontakter og det netværk, vi kan tilbyde dem i Silicon Valley", lyder det med overbevisning fra Marlene Nørgaard.

Størstedelen af private banking-kunderne har noget mindre at rutte med. Den nedre grænse for, hvor meget såkaldt investerbar formue kunden skal have, er to millioner kroner, og tilbuddene er afstemt efter formuens størrelse – meget velhavende kunder kan eksempelvis få hjemmebesøg.

"Dem med 30-50 millioner kroner i investerbare formuer er i vores øverste kundesegment, men det er ikke alene et spørgsmål om formue, hvilke tilbud der er relevante. Det afgørende er, hvor kompleks økonomien er – om du har engagementer i udlandet, virksomhed, står over for generationsskifte eller lignende".

Størst herhjemme

På hjemmemarkedet er Danske Bank, som lancerede private banking i 1986 og havde markedet næsten for sig selv i en årrække, i klar førerposition med op mod 45 procent af markedet, fortæller direktøren. Hun har tidligere arbejdet i Nordea, der til gengæld er største udbyder af private banking i Norden samlet set

I Danske Bank er tre bankansatte tilkoblet hver kunde – en private banker, en assistent og en investeringsrådgiver – desuden kan de trække på specialister.

En del af private banking-kunderne har været tilknyttet samme rådgivere i mange år, og der udvikler sig i nogle tilfælde tætte relationer.

"De deltager ikke ligefrem i hinandens fødselsdage, men de, der arbejder med private banking, kan komme meget tæt på kunderne. Vi er jo typisk inddraget i forbindelse med dødsfald, generationsskifte, bryllup og nogle gange også skilsmisse", siger Marlene Nørgaard og påpeger, at der er et regimeskifte på vej inden for private banking:

"Vi skal alle tænke bank på en anden måde, ikke så meget statisk to plus to er fire, men inddrage højre hjernehalvdel i vores rådgivningsarbejde – være mere kreative og innovative. Det kommer til at gælde, hvis man som pengeinstitut vil give det ekstra, der gør forskellen inden for private banking".