Hver tredje kom i job efter praktikforløb

Et samarbejde mellem FTF-A, Finansforbundet og Jyske Bank-koncernen gav 54 ledige nyuddannede finansøkonomer eller finansbacheloruddannelse et praktikforløb i Jyske Bank-koncernen. Efterfølgende har 18 fået job, mens over halvdelen mener, at praktikken har bragt dem tættere på et job.

6. feb. 2017

​Fire eller otte ugers praktikforløb i oktober og november i Jyske Bank-koncernen under den såkaldte Trainee-ordning har fået 18 nyuddannede i job, mens 63 procent mener, at de er kommet tættere på at få et reelt job. Derudover tilkendegiver en del af de unge, at det udover at give mere til CV'et har været et selvtillidsboost, som har givet fornyet håb i forhold til jobsøgning. Det viser en evaluering af forløbet foretaget af A-kassen FTF-A.

Praktikforløbet kom i stand gennem et samarbejde mellem FTF-A, Finansforbundet og Jyske Bank-koncernen. Sidstnævnte kæmpede ligesom andre finansielle virksomheder med at få tid til at indsamle kundeoplysninger i kølvandet på de nye hvidvaskregler. En opgave, der kunne varetages af de nyuddannede.

"Det har netop været vores mål at få de her unge tættere på arbejdsmarkedet, og give dem fornyet selvtillid og noget på CV'et, så det er helt fantastisk, at så mange netop tilkendegiver, at de har opnået det med praktikforløbet", siger formand for Finansforbundet Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.

Han glæder sig over, at 18 af de 54 nyuddannede så hurtigt er kommet videre i andet job.

"Det i sig selv er jo forrygende. Dybest set handler det om samfundsansvar, og vi håber, at flere finansielle virksomheder vil se værdien i ordningen".

Også hos a-kassen FTF-A har man svært ved at få armene ned.

"Det er fantastisk at se, at flere af dimittenderne er kommet i job efter deres virksomhedspraktik hos Jyske Bank. Det bekræfter mig i, at praktisk erfaring, som man kan skrive på sit cv og netværk i form af gode kolleger, simpelthen er guld værd. Det kan bane vejen ind på arbejdsmarkedet," siger direktør i FTF-A Michael Darmer til Nyhedsbrevet Finans og fortsætter:

"Som A-kasse er en af vores fornemste opgaver at hjælpe medlemmerne videre i job. Og det gør vi her i samarbejde med Finansforbundet. Det her er et godt eksempel på den forskel, vi i fællesskab kan gøre for medlemmerne."

Gør det gerne en anden gang

Seks af de 18 nyuddannede, der har fået job, er blevet ansat i Jyske Bank-koncernen, og her betegner HR-partner i Jyske Bank-koncernen Lisa Di Boscio Jakobsen forløbet som en win-win situation for forretningen og de unge.

"Det har været en rigtig positiv oplevelse, og de unge har været super lærenemme og udført opgaven til UG. Faktisk har forløbet været en mere positiv oplevelse end vi egentlig forventede", siger Lisa Di Boscio Jakobsen til Nyhedsbrevet Finans.

Og hun har ingen betænkeligheder ved at gå ind i et lignende samarbejde en anden gang, så længe det handler om en konkret opgave, der ikke tager reelle arbejdspladser væk fra andre, og både de unge og forretningen får noget ud af det.

"Det er vigtigt for os, at det ikke kun handler om gratis arbejdskraft, men at det skaber noget reelt værdi. Men det er også værd at nævne, at en stor del af succes også handler om, at FTF-A har løftet en stor del af det administrative arbejde, der er forbundet med at blive godkendt som praktiksted".

Fakta: Det siger de unge:

• 94 procent har været tilfredse med deres virksomhedspraktik
  • 68 procent mener, at virksomhedspraktikken har styrket kompetencerne i nogen eller meget høj grad.
  • 63 procent mener, at virksomhedspraktikken har bragt dem tættere på job.
  • Kun 10 procent mener, at praktikken slet ikke har haft en betydning for vedkommendes fremtidige jobmuligheder

Kilde: FTF-A

Trainee-ordningen

Trainee-ordningen, der blev vedtaget af Folketinget i 2012, betyder, at en ledige dimittend kan tilbydes et relevant opkvalificeringsforløb/kursus, hvis det sker i kombination med eksempelvis en ulønnet virksomhedspraktik i op til 8 uger. Kurset finansieres af staten, og der er afsat 10.000 kr. til hver ledig dimittend. Det er Finansforbundet, der administrerer midlerne, og som sammen med FTF-A kan vejlede ift. valg af relevant opkvalificeringen – og som i tilfældet med Jyske Bank -  i samarbejde med virksomheden.