Menu luk

Fransk telegigant lancerer bank

Den franske telegigant Orange har netop lanceret sin helt egen bank, hvilket sender elektrochok gennem den franske banksektor. Bankerne frygter, at Orange mere går efter at kapre - og fastholde - mobil- og internetkunder end at tjene penge på bankforretningen i sig selv.

6. nov 2017
2 min

​Frankrigs suverænt største teleoperatør bygger ikke bare sin strategi på sit verdenskendte brand, men også dets omfattende kendskab til sin kundebase, der omfatter over halvdelen af landets voksne befolkning, og dets netværk af butikker.

"Så vidt jeg ved, er vi den første teleoperatør i verden, der lancerer en bank i denne skala," har  Oranges topchef Stéphane Richard fortalt finansavisen Les Échos.

Det konkurrenterne frygter er ikke bare, at Orange Bank leverer billige eller gratis bankydelser, men at det mere handler om at kapre - og fastholde - mobil- og internetkunder end at tjene penge på bankforretningen i sig selv.

Selvom enhver kan blive kunde i Orange Bank vil man nemlig få ekstra fordele, hvis man samtidig har et teleabonnement hos Orange. En almindelig kunde vil ved åbning af en konto få 80 euros (600 kr.) i velkomstgave - en Orange-abonnent 120 euros (900 kr.). Og en kilde i Orange fortæller Finans, at man formentlig i fremtiden vil få rabat på sit teleabonnement, jo mere man bruger sit Orange Bank-kreditkort.

"Det tilskynder folk til at bruge Orange Bank som hovedkonto," forklarer en unavngiven topchef for en stor fransk bank til Les Échos. "Det, der bekymrer mig mest ved Oranges projekt er, at de ikke søger at tjene penge [på bankforretningen, red.]. Det risikerer især at sætte markedet for privatkunder under pres."

Orange Bank er inspireret af telegigantens succes i Afrika, hvor projektet Orange Money har fastholdt kunder ved netop at give dem adgang til billige finansielle serviceydelser. Men også et unikt eksempel fra Sydkorea giver Orange håb om en fremtid for tele- og internetselskaber i banksektoren. På bare tre uger lykkedes det i sommers Kakao Corporation - der ikke er hverken tele- eller internetudbyder, men derimod ejer Sydkoreas største instant messaging-tjeneste - at kapre 1,5 million bankkunder under navnet Kakao Bank. Og bare to uger efter åbningen havde banken distribueret forbrugslån på tre milliarder kroner - svarende til en markedsandel på en fjerdedel i den sydkoreanske banksektor.