Forbund sætter fokus på kompetenceudvikling

Fra den 15-19. maj besøger Finansforbundets Worklife Investment-bus ti finansielle virksomheder rundt om i landet for at gå i dialog med ledelserne og medarbejderne om mulighederne for karriererådgivning og kompetenceudvikling i Worklife Investment. I Middelfart Sparekasse har næsten samtlige medarbejdere fået afklaret deres kompetencer det seneste år.

8. maj 2017

​Middelfart Sparekasse indgik i 2016 en partnerskabsaftale med Finansforbundet, som har betydet, at cirka 280 ud af sparekassen 310 medarbejdere fordelt på 20 workshops har stiftet bekendtskab med forbundets Worklife Investment-projekt og fået afklaret de kompetencer, de har nu, og sat ord på de kompetencer, de gerne vil udvikle for at være klar til fremtidens udfordringer.

" Det har været en øjenåbner for rigtig mange medarbejdere at skulle reflektere over deres kompetencer.  De er blevet mere bevidste om de mange gode kompetencer de hver især indeholder, og denne bevidstgørelse og anerkendelse af egne kompetencer, er en vigtig forudsætning for vores arbejde med kompetenceudvikling", siger HR-konsulent Michael Lindgaard Hedemann.

Han har stor ros til Finansforbundets karrierekonsulent Helle Buus, som har styret samtlige workshops og været en inspirerende støtte for medarbejderne, når de har skullet sætte ord på deres kompetencer. I løbet af de næste måneder forventer Middelfart Sparekasse at have et kompetence-regnskab klar – bestående af de 280 medarbejderes formulerede kompetence-CV'er – som virksomheden kan bruge i sin fremadrettede tilrettelæggelse af kompetenceudviklingen.

Finansforbundets formand Kent Petersen er glad for samarbejdet med Middelfart Sparekasse, og når han sammen med seks konsulenter fra forbundet i den kommende uge i Worklife Investemnet-bussen besøger ti finansielle virksomheder, der ligger spredt over hele landet, håber han, at flere virksomheder vil indgå partnerskabsaftaler.

" Formålet med busturen er at gøre medlemmerne opmærksomme på de mange muligheder for at få karriererådgivning og kompetenceudvikling som medlem i Finansforbundet under det, vi kalder Worklife Investment. Men målet er i lige så høj grad at få skabt en dialog med de enkelte virksomheders ledelser omkring behovet og mulighederne i et samarbejde med Finansforbundet om at løfte medarbejdernes kompetencer, så de er rustet til morgendagens krav. På hver virksomhed har vi derfor haft dialogmøder med de enkelte ledelser om mulighederne for et sådant samarbejde", siger Kent Petersen til Nyhedsbrevet Finans.

Tredje år i træk

Da bussen kørte for tre år siden, var det egentlig ment som en engangsforestilling for at lancere Worklife Investment, men udbyttet af at komme ud til så mange virksomheder har været så stort for Finansforbundet, at man har valgt at gøre det igen nu for tredje gang.

"Dels får vi sat endnu mere fokus på de mange muligheder, som medlemmerne har i Worklife Investment, dels giver det os et større indblik i, hvad der rører sig ude i de enkelte virksomheder og endelig får vi værdifuldt input til det videre arbejde med at skabe mest mulig værdi for vores medlemmer", siger Finansforbundets formand Kent Petersen,

Her kommer bussen forbi

Mandag den 15. maj:

Kl. 8-11: Fynske Bank i Svendborg

Kl. 15-18: Jyske Bank i Silkeborg

Tirsdag den 16. maj:

kl. 08-11: Danske Andelskassers Bank i Hammershøj

Kl. 15 –18: Lindorff Danmark A/S i Horsens

Onsdag den 17. maj:

Kl. 08.– 11: Sydbank i Aabenraa

Kl. 15.– 18: Danske Bank IT i Brabrand

Torsdag den 18. maj:

Kl. 08– 11: SDC i Ballerup

Kl. 15 –18: Alm. Brand Bank i København

Fredag den 19. maj:

Kl. 08 – 11: Nykredit

Kl. 15 – 18: VP Securities A/S i København.

Prøv Worklife Investment Universe

Worklife Investment Universe er Finansforbundets eget online karriereværktøj. Her kan du tage afklaringsøvelser og udarbejde din egen personlige karriereplan. Du kan både bruge øvelserne som forberedelse til en karrieresamtale eller som personlig afklaring.

Gå til Worklife Investment Universe