Menu luk

Flere øjne og ører i markedet

At promovere dig selv gennem professionelle netværk er vejen frem i en tid med forandringer. I fremtiden bliver vi nemlig alle en slags iværksættere, mener branding eksperten Niels Reib.

25. jan 2017
2 min

"Hvor mange lønmodtagere har overvejet at opbygge en personlig hjemmeside, som fremhæver deres evner, kompetencer og mål?"

Spørgsmålet hænger lidt i luften, inden Career Branding Specialist Niels Reib fortsætter listen af anbefalinger til, hvordan en - måske introvert og tilbagetrukken - bankmedarbejder kan opbygge et professionelt netværk.

Øvelsen handler ikke om bevidstløst at sende en byge af anmodninger til potentielle kontakter på LinkedIn, forklarer Niels Reib.

"For at tiltrække de rigtige mennesker er du nødt til at dele ud af det, du brænder for professionelt, fx ved at linke til blogindlæg fra din egen, personlige hjemmeside, hvor du har ejerskab til dit indhold. Jo mere du deler ud, jo nemmere får du ved at opnå et godt netværk," siger han og forklarer samtidig, at kontakter ikke i sig selv er værdifulde.

Det bliver de først, når det digitale møde udvikler sig til en relation, hvor man fx mødes face-to-face over en kop kaffe.

"For en bankmedarbejder er computerskærmen og sociale medier et godt sted at begynde. Også Skype er et super værktøj til at starte dialogen," siger han.

Måtte starte forfra

Niels Reibs egen historie handler kort fortalt om, hvordan han mistede job og bolig og måtte genopfinde sin egen identitet i et system, hvor en ledig hurtigt bliver en grå figur i en kedelig statistik. Over de sidste seks år har han opbygget en omfattende konsulentvirksomhed, der bygger på hans egne erfaringer. 

"Jeg er selv introvert og havde svært ved netværk. Var jeg på konference, var jeg typen, der stod og trykkede mig i et hjørne. I dag har jeg lært at forberede et lille pitch med fem-seks emner, jeg lige kan hive op af lommen og på den måde indgyde interesse hos modtageren," siger han. 

Det lyder som om medarbejdere skal gå rundt som iværksættere og sælge sig selv allevegne?

"Lønmodtagere på fremtidens arbejdsmarked skal have et iværksætter-mindset, blandt andet fordi fremtidens jobs bliver langt mere præget af projektansættelser og korttidskontrakter – hvad enten man synes om det eller ej. Med et godt netværk får du langt flere øjne og ører i markedet," siger Niels Reib.