Finansansatte ramt af grænseløst arbejde

Hver femte oplever, at arbejdet tager så meget af deres tid, at det går ud over privatlivet, viser en ny undersøgelse fra FTF. Finansforbundets næstformand Solveig Ørteby opfordrer til, at man diskuterer problemerne ved grænseløst arbejde med sine kolleger og skaber rammer, der kan give et nødvendigt pusterum.

13. feb. 2017
1 min

​20 procent af de finansansatte, der arbejder med kundebetjening og kassererarbejde, oplever, at arbejdet tager så meget af deres tid, at det går ud over privatlivet. Dermed er de en af de faggrupper, der er mest generet af grænseløst arbejde, ifølge en ny undersøgelse, som FTF har foretaget.

Halvdelen af den jobgruppe, der arbejder inden for finans og økonomi, svarer i undersøgelsen, at de enten altid eller ofte står til rådighed udenfor normal arbejdstid. Tallene kommer ikke bag på Finansforbundets næstformand Solveig Ørteby, da forbundets tilsvarende undersøgelse af grænseløst arbejde for nogle år siden, viste samme tendens.

"Grænseløsheden har mange facetter, men for mig er tiden den største udfordring. Det er et dilemma for os som fagforening. For på den ene side skal vi åbne mulighederne for dem, der kan få gavn af at flytte eller opbryde arbejdstiden, så de kan give energi og tid til familien indenfor normal arbejdstid. På den anden side skal vi beskytte dem, der bliver belastet af grænseløsheden", siger Solveig Ørteby til Nyhedsbrevet Finans.

Hun opfordrer til, at man diskuterer problemerne ved grænseløst arbejde med sine kolleger.

"Det er ikke noget, vi løser med et snuptag. Men for eksempel kunne man overveje at skabe nogle rammer for pusterum, for at spare timer op til at lave noget helt andet, hvor man slipper hjernen og sindet frit. Eller man kunne arbejde med mail-disciplin, så man ikke føler, man skal besvare dem i tide og utide", siger Solveig Ørteby og understreger, at der i sidste ende kun er en til at sige fra over for grænseløst arbejde.

Og det er dig.