Menu luk

Du skal kunne forstå mennesker

I en fremtid, hvor teknologien indfinder sig på arbejdsmarkedet, er det vigtigt, at mennesket fokuserer på den menneskelige kontakt, mens vi lader maskinerne klare udregningerne. Det mener Laila Pawlak, CEO for SingularityU Denmark

17. okt 2017
3 min
Af Rasmus Eiby Andersen
rea@finansforbundet.dk

Hvilke kompetencer skal fremtidens medarbejdere have? Det spørgsmål stillede Laila Pawlak, CEO for SingularityU Denmark, da hun gæstede et fyraftensarrangement i Finansforbundet midt i september. I den første del af sit oplæg ridsede hun op, hvordan hun tror, fremtiden kommer til at se ud.

Eksempler med kunstig intelligens, robotter og selvkørende biler efterfulgte hinanden i en lind strøm, og de var med til at understøtte en af Laila Pawlaks hovedpointer: Teknologien udvikler sig eksponentielt, og det gør menneskets hjerne ikke. Derfor kan det for mennesket være svært at forstå, hvor hurtigt teknologien egentlig udvikler sig, og hvor mange opgaver den vil overtage.

Når teknologien overtager arbejdsopgaver fra de ansatte, kommer vi til at se et anderledes arbejdsmarked i fremtiden. En fremtid, hvor vi ifølge Laila Pawlak skal lade maskinerne udføre det, de er gode til, mens vi selv fokuserer på det, mennesker er gode til.

Den menneskelige kontakt

Mens vi med machine learning og kunstig intelligens knækker de svære udregninger og teknologiske opgaver, skal mennesket i langt større grad koncentrere sig om menneskelig kontakt. Derfor er en vigtig kompetence for fremtidens ansatte at have en god forståelse for menneskers behov.

"Det handler ikke kun om kunder, det handler om mennesker. Det handler om at kunne forstå, hvad det enkelte menneskes behov er. Hvad det har brug for. Teknologien kan noget af det. Hvis I for eksempel går ind på Netflix, så tænker I måske ligesom mig: 'Wow, de har bare de fede serier'. Men 70 procent af det, vi ser på Netflix, ser vi på grund af dens anbefalingsalgoritme. Men hvis jeg for eksempel blev syg, så ville jeg ikke bryde mig om, at jeg fik den besked af en algoritme. Der ville jeg gerne møde et empatisk menneske, der kunne bruge data til at rådgive og vejlede mig. Jo mere teknologisk samfundet bliver, jo mere menneskelige har vi brug for at være", siger Laila Pawlak.

Samtidig er det også en vigtig opgave for mennesker at vurdere etik og værdier. Det er ikke en opgave, der kan overgives til maskinerne – i hvert fald ikke endnu.

Mod og nysgerrighed

Vi skal også blive bedre til at navigere i fremtidens teknologier. Netop fordi den teknologiske udvikling går så hurtigt, vil der konstant være behov for at blive opdateret og holde sig ajour. Derfor er det vigtigt, at vi har en grundlæggende teknologisk forståelse og tænker i livslang læring. Lidt ligesom vi løbende opdaterer vores iPhone. Men hvad der ifølge Laila Pawlak er endnu vigtigere, er, at man har mod.

"Den kompetence, der kommer til at være vigtigst, er at turde være nysgerrig og udforske. Tage diskussionen med folk, tage samtalerne. Om udviklingen, om teknologien, om etikken, og om hvordan vi kan løse nogle af de store udfordringer. Det tror jeg, vi har brug for som enkeltindivid, som organisationer, men også som land", mener Laila Pawlak.