Menu luk

Danske Bank ønsker fælles front mod hackere

”Ligesom de digitale kriminelle der chatter med hinanden om deres metoder og erfaringer, for at gøre hinanden stærkere, skal vi virksomheder gøre det samme, mener chef for it-sikkerhed i Danske Bank, Poul Otto Schousboe.

​Da årets Copenhagen CyberCrime Conference blev afholdt i Industriens Hus onsdag den 24. maj., mødtes specialister fra hele verden for at diskutere og blive klogere på, hvordan vi beskytter os mod digital kriminalitet. Poul Otto Schousboe, som er chef for it-sikkerheden i Danske Bank, slog fast, at hvis vi skal blive klogere end de kriminelle, der prøver at sabotere eller stjæle penge digitalt, kræver det et samarbejde på tværs af alle større virksomheder og pengeinstitutter.

Danske Bank har forsøgt – blandt andet ved at være åben i medierne.

"I Danske Bank har vi haft den strategi, at vi har forklaret og fortalt om de fejl, vi har begået, i stedet for at prøve at forsvare det. Vi har forklaret, hvor vi kunne have gjort det bedre, så andre der arbejder med it-sikkerhed forhåbentligt kunne lære af det", sagde Poul Otto Schousboe i sit oplæg.

Men åbenhed i medierne er ikke nok til at udbrede viden om den digitale kriminalitet, understreger Poul Otto Schousboe.

Samme taktik som hackerne

For hvis vi skal gøre os forhåbninger om at blive bedre til at sikre os mod hackerangreb i fremtiden, skal it-sikkerhedsafdelingerne verden over blive bedre til at dele deres information om hackerangrebene og deres egne it-sikkerhedsfejl og se bort fra den konkurrence, der kan være imellem nogle af virksomhederne.

"Ligesom de digitale kriminelle der chatter med hinanden om deres metoder og erfaringer, for at gøre hinanden stærkere, skal vi gøre det samme. Vi skal dele positive og negative oplevelser og resultater med hinanden, så vi alle kan forbedre os", siger Poul Otto Schousboe.

Poul Otto Schousboe fortæller, at de sammen med flere andre landes pengeinstitutter, centralbanker og polititjenester har startet et samarbejde under navnet Financial CERT, som skal sikre, at det bliver hurtigt og nemt at dele sin viden og erfaringer på kryds og tværs af de forskellige organisationer. Med i samarbejdet er DnB, Nordea og Danske Bank.

Ansvar for oplysning

For at styrke danskernes tillid til digitaliseringen der foregår i hele samfundet, arbejder bankerne også for at oplyse om phishing, hvor svindlere prøver at lokke personfølsomme oplysninger ud af danskerne ved at udgive sig for at være et pengeinstitut eller en myndighed.

"Phishing er svært for os som it-sikkerhedsafdeling at forhindre. Derfor er vores vigtigste opgave i forhold til phishing at oplyse vores kunder om, hvordan man gennemskuer falske mails og sms´er, der har til formål at lokke informationer ud af dem", siger Poul Otto Schousboe.

Flere danske pengeinstitutter oplyser om phishing og digital svindel på deres hjemmesider.

Seneste nyt